Om läsplattor och beslutsångest

Jag bestämde mig för evigheter sedan för att köpa en läsplatta eftersom det kan vara bra att ha något att läsa eböcker på. Jag är en hardcore pappersboksälskare™, men det känns som att en läsplatta kan vara ett bra komplement. Problemet är att jag inte kan bestämma mig. Jag vill ha en dedikerad läsplatta, ingen surfplatta eller liknande. Den ska ej ha upplyst skärm. Den ska ej heller vara uppbunden till en specifik bokhandel.

Men fan vad svårt det är att välja. Pris spelar ju till viss del in också – jag vill inte slänga ut hur mycket som helst på en pryl jag inte vet hur mycket jag faktiskt kommer att använda. Jag tvivlar inte på att den kommer att användas, i alla fall till en början – nyhetens behag och så vidare – men jag har tillräckligt många böcker som står och samlar damm utan att behöva lägga en läsplatta + ebokssamling till det egentligen så därför vill jag inte spendera alltför mycket på den.

Just nu lutar det åt en Letto. Den verkar bra, är ganska snygg och framförallt billig. Bättre att köpa en billig läsplatta och testa eftersom jag ju i vilket fall som helst borde kunna läsa på den utan problem även om det finns bättre varianter. Sedan när jag provat och läst en del så får jag väl byta upp mig vid behov när jag faktiskt vet lite mer om vad jag vill ha.

Detta inlägg publicerades i klottrigt och märktes , , . Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Om läsplattor och beslutsångest

  1. Arina skriver:

    Jag velade också hur länge som helst. Först var jag jättemotståndare till hela idén med e-böcker, sedan ville jag ha en läsplatta men hade samma beslutsångest som du. Alla har ju mer eller mindre begränsningar.

    När jag nu väl har börjat läsa på den så vill jag inte läsa vanliga pappersböcker längre. Jag vill fortfarande äga dem men läser hellre på plattan eftersom den har så många fördelar.

    • Anna skriver:

      Jag har också varit jätteanti, mest för att jag älskar pappersböcker. Men jag börjar inse att eböcker nog är en ganska bra grej ändå. Ja, och så handlar det ju ändå om ganska mycket pengar, jämfört med exempelvis en bok eller ett klädesplagg. Man vill ju att det ska bli bra.

      Jag tror inte det kommer hända mig, men jag kan ju ha fel. ;) Blir spännande att se.

  2. Monika skriver:

    Jag håller med dig om allt du skriver om hur en läsplatta borde vara, själv har jag en Sony som jag skrivit om lite http://bokslut.blogspot.se/2011/12/min-lasplatta-och-jag.html.

  3. Hanna skriver:

    Jag sitter själv precis och funderar på att skaffa mig en Kobo touch, verkar ligga i ungefär samma prisklass som Letto och jag tycker den är snyggare. ;)
    Äger sedan tidigare en Kindle men där kan man ju aldrig vara säker på vad Amazon kan få för sig med ens böcker. Sony köper jag inte på grund av root kit-härvan för några år sedan. Kobo har sympatiska åsikter om öppenhet och format och licenser. Jag ställde en del dumma frågor till Kobos kundtjänst och fick vänliga svar, så plus för det också.

    Hur som helst, om det blir en Letto för din del så kommer jag vara nyfiken på vad du tycker om den!

    • Anna skriver:

      Kobon har jag också tittat på, men valde bort den eftersom jag tyckte att den var för dyr. Jag har för mig att den kostade över 2000 kr när jag kollade, men jag kanske blandade ihop den med någon annan för nu hittade jag den för samma pris som Letton. Hm.

      Bra kundtjänst är en väldigt bra sak.

      Naturligtvis kommer jag att skriva om vad jag tycker om plattan, vilken det än blir. :)

  4. Johan skriver:

    Läser just nu i snitt en och en halv bok per dag på en Ipad. Rekommenderas inte.

    //JJ

    • Anna skriver:

      Jag provade att läsa en novell på en iPad en gång; det fungerade väl, men det var ju precis som att läsa på en datorskärm. En och en halv bok per dag i snitt skulle jag nog inte klara speciellt länge.

Lämna en kommentar