Dagens läsning: fiktiv och icke-fiktiv facklitteratur

Idag försöker jag motivera mig själv till att göra klart veckans kulturstudieuppgift genom att läsa en del i kompendiet, svara på medföljande frågor och därefter ta en paus för att läsa en novell ur The Thackery T. Lambshead Cabinet of Curiosities av Ann & Jeff VanderMeer (red.).

Jag har bara läst introduktionen och de tre första novellerna än så länge, och hittills är jag mest imponerad över de fantastiska illustrationerna. Antologin verkar vara betydligt mer sammanhängande än vad antologier i regel är – samtliga berättelser handlar om innehållet i det Cabinet of Curiosities som nämns i titeln och den framlidna samlaren Thackery T. Lambshead som det tillhörde. Upplägget känns föga förvånande väldigt VanderMeerskt och påminner mig en hel del om City of Saints and Madmen, med sitt fiktiva facklitteratur-format.

Det här inlägget postades i klottrigt och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Dagens läsning: fiktiv och icke-fiktiv facklitteratur

  1. Andreas skriver:

    I den genren kan jag väldigt extremt mycket rekommendera ”The Science of Discworld” av Pratchett, Stewart och Cohen. Boken är en analogi av Stephen Hawkings ”A brief history of time” fast ur Discworld perspektiv. Nog den bästa boken jag läst i år och en bok som alla studenter som läser fysik på högstadiet skulle behöva läsa!

Kommentera

