Konsekvenser av att plugga engelska

Titta, jag läser icke-fantastik! Bra icke-fantastik också. Som jag sade till en vän: jag blir alltid smått förvånad när jag upptäcker att det finns böcker utanför fantastikgenrerna jag gillar. Inte så att jag är övertygad om att allt som inte innehåller rymdskepp och sekundärvärldar är skit, utan mest på grund av att jag inte tror att det passar mig.

Nu måste jag läsa icke-fantastik vare sig jag vill eller inte, eftersom en litteraturdel ingår i min engelskkurs. Förra veckan läste vi noveller och nu Digging to America, en roman som jag ärligt talat aldrig skulle ha plockat upp på eget bevåg, fastän jag tyckte om den.

Nu borde jag antagligen skriva något om hur jag har fått insikt i hur bra icke-fantastisk litteratur kan vara och att jag ska försöka läsa mer sådant även utanför skolarbetet, men det kommer jag antagligen inte göra så jag låter bli.

Det här inlägget postades i klottrigt. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Konsekvenser av att plugga engelska

  1. Andreas skriver:

    Usch och fy vad hemskt, tycker synd om dig. Själv så vägrade jag alltid den obligatoriska läsningen i skolan och läste istället en egen fantasytegelsten på tusen sidor eller en serie böcker i stället och gav en mycket djupare recension, genomgång av författaren och analys av det istället. Hade det fungerat på universitetet så hade jag kunnat gå bibliotekarieprogrammet som jag alltid önskat men där har de drivor med obligatorisk läsning av alla klassiker och klassiska författare som känns som litterärt självmord, tvingad läsning är omöjligt för mig :)

    • Anna skriver:

      Jag har också alltid haft problem med tvingad läsning, men ibland så går det uppenbarligen. Dessutom läser jag en fantasy- och science fictionkurs på distans, så jag får ju läsa litteratur som passar mig bättre också. ;)

Kommentera

