Oföränderlig

När Londons hela övernaturliga befolkning plötsligt finner sig själva dödliga under större delen en natt skickas Lady Alexia Maccon, själlös och nybliven medlem i Skuggrådet, ut för att undersöka vad det är som hänt. Samtidigt ger sig hennes hopplösa varulv till man av till Skottland utan att tala om för henne i vilket syfte eller ens berätta att han lämnar landet. Hon bestämmer sig för att följa efter honom, dels eftersom de få ledtrådar hon har angående vågen av mänsklighet som farit genom staden leder dit och dels eftersom hon alltid velat ta en tur i ett luftskepp.

Changeless av Gail Carriger är andra delen i The Parasol Protectorate, serien om paraplyviftande, tedrickande, själlösa Alexia Tarabotti, som inte kan röra sig bland Londons societet utan att förfära någon med sin ofashionablet mörka hy och skandalösa rättframhet.

Jag påbörjade faktiskt den här boken redan för ett par månader sedan, under min lästorka, men gav upp efter ungefär ett och ett halvt kapitel eftersom den kändes alldeles för hysterisk. Under de få sidor som jag läste hann Alexia bland annat med att ge en man en omgång, om än välförtjänt, med sitt älskade paraply, förfäras över Ivys senaste horribla hatt och komma försent till sitt möte med Skuggrådet. Jag orkar bara inte, kände jag då, men nu gick det betydligt bättre.

Changeless är dock smått hysterisk. Tempot är högt, och någonting händer precis hela tiden. Om inte Alexia dricker te eller petar på någon med sitt paraply så faller hon från luftskepp, försöker avstyra Ivy från att köpa ännu en ful hatt eller bråkar med egensinniga, skotska varulvar. Men den är samtidigt oerhört underhållande – jag läste större delen av den med ett roat leende på läpparna. The Parasol Protectorate-serien är den perfekta blandningen av steampunk, urban fantasy, humor, varulvar och vampyrer. Den är precis på gränsen för att bli för mycket, och sticker över en tå emellanåt, men Carriger lyckas på något vis med att hålla det hela på rätt köl boken igenom ändå.

Här finns min recension av Soulless, första boken i serien.

Det här inlägget postades i recensioner och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till Oföränderlig

  1. Simon skriver:

    Jag tror jag ska prova; jag har ingen ren underhållningslitteratur att läsa just nu, och det här verkar lovande :-)

  2. bokstävlarna skriver:

    Jag håller på med den här boken just nu. Perfekt när jag tentapluggar och behöver något ganska hysteriskt och over the top för att koppla av från statistiken.

    • Anna skriver:

      Ja, det är just vid sådana tillfällen den passar så bra. Jag läste den efter Richard Morgans två A Land Fit for Heroes-böcker eftersom jag kände att jag behövde något som vara lite mindre mörkt och eländigt.

  3. Simon skriver:

    Tack för tipset; den var klart trevlig. Tog slut lite snabbt bara (som bra underhållning gör; varför lägga boken ifrån sig?), så nu har jag redan börjat på Changeless :-)

    • Anna skriver:

      Roligt att du gillade den. Ja, de är smått beroendeframkallande; jag beställde Blameless direkt efter att jag läst ut Changeless. ;)

  4. Simon skriver:

    Halvvägs genom Changeless nu; fortfarande mkt road :-)

    Jag gillar speciellt de mycket korta snabba reflektionerna från någons tankar. I början var det lite förvirrande med att man plötsligt kunde kastas in i godtycklig karaktärs tankar, utan någonting som förvarnade om att texten gick från att Carriger beskriver en handling till att istället någons tankar skrivs ner rakt av, men det gick över snabbt. Nu är det bara upplivande.

    • Anna skriver:

      Jag brukar inte gilla när författare hoppar ut och in i diverse karaktärers huvuden utan förvarning men jag tycker att det fungerar riktigt bra i The Parasol Protectorate. Men det kanske beror på det höga tempot; man hinner knappt märka det. ;)

  5. Simon skriver:

    Snyft! Har läst klart alla fem böckerna nu, och skulle gärna ha fler!

    Men det är klart, den sista var inte riktigt lika bra som de andra, så hon slutade kanske i tid; jag ser fram mot hennes nya svit Etiquette & Espionage istället :-)

    • Anna skriver:

      Tråkigt att den sista inte var lika bra, men jag gillar författare som vet att sluta i tid. Evighetsserier är sällan någonting att ha. Jag två böcker kvar av serien, och de ska jag nog spara lite på, tror jag. Längtar också till hennes nya serie, och förhoppningsvis är den lika underhållande och bra som denna. :)

Kommentera

