Svårigheten att läsa det man vill läsa

På den senaste tiden har jag fått för mig att jag läser för mycket nyinköpta böcker, snarare än de stackars böcker som stått olästa i hyllorna en längre tid. Så nu har jag börjat att lite smått tvinga mig själv strunta i de nya, fina böckerna som lockar och istället läsa de som jag har haft ett tag. Och det är väl ganska vettigt egentligen eftersom det inte finns någon mening med att ha massor av böcker som står och samlar damm utan att någonsin blir lästa. Men samtidigt blir jag så otroligt trött på mig själv.

För tillfället har jag inga biblioteksböcker hemma, inga recensionsexemplar, ingen måste-läsning överhuvudtaget förutom en bok till en bokcirkel som jag ändå velat läsa om ett tag så den räknas inte. Och ändå envisas någon del av mig att styra det jag läser, att strukturera upp det så att jag inte läser för många urban fantasy-böcker i rad eller bara nya böcker eller en författares hela bibliografi på en gång. Fråga mig inte varför. Poängen med att inte ha någon måste-läsning är ju att kunna läsa vad man vill när man vill även om det betyder att man får för sig att läsa Weaveworld femton gånger i rad eller Palimpsest baklänges.

Så, från och med nu: inga läsregler. Det är inte vad läsning ska handla om.

Det här inlägget postades i om läsning & böcker och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

14 kommentarer till Svårigheten att läsa det man vill läsa

  1. Linnea skriver:

    Jag håller med dig om läsregler.. Det var väl sådana som gjorde att man inte fastnade för de klassiker man läste i skolan.. Läsning måste baseras på läslust. :)

    • Anna skriver:

      Läsregler som andra sätter upp åt mig brukar jag faktiskt inte ha några större problem med, men det beror kanske på att jag slipper hitta på egna då. ;) Men jag håller med – läsning är som bäst när den baseras på läslust.

  2. Monika skriver:

    Man vill ju gärna strukurera upp sitt liv och sin omgivning, i den mån det går. Men jag håller med dig, när det gäller läsning så borde det inte finnas några måsten. Läser gör man ju för att man njuter av det :)

    • Anna skriver:

      Det är många saker som kräver struktur och ordning för att genomföras, men läsning är ju knappast en av dem så man undrar ju varför man ändå försöker.

  3. Arina skriver:

    Nej jag har aldrig förstått alla läsutmaningar eller nyårslöften som så många bokbloggare ägnar sig åt. Jag är i grunden en nöjesläsare, det skall vara njutbart att läsa och det blir det inte om man gör det till en uppgift. Egentligen spelar det ju ingen roll om de där gamla böckerna du har stående någonsin blir lästa. Man kommer ändå aldrig hinna läsa allt som verkar intressant.

    Själv brukar jag i viss mån försöka varva sf och fantasy, lättläst och lite tyngre litteratur, men det är mest för att jag inte ska bli sittande med en massa fantasy när jag är sugen på sf, t.ex. Men det är ingen regel.

    • Anna skriver:

      Nej, och det finns ju egentligen ingenting som säger att bara för att jag inte vill läsa den där boken jag haft i flera år just nu så kanske jag vill det någon gång.

      Det gör jag också, och kommer nog fortsätta göra. Man vill ju trots allt variera sin läsning lite.

  4. Simon skriver:

    Läsregler är tråkiga, oavsett om det är något man satt upp för sig själv eller något utifrån. Tycker alltså jag :-) En liten regel har jag dock för mig själv: om jag får en bok i present läser jag den alltid. Både som tack och för att det är roligt att se vad människor jag tycker om själva rycker om att läsa. Och ibland läser jag ju då en bok jag aldrig skulle läst annars, och det är också kul!

    • Anna skriver:

      Jag försöker också se till att läsa böcker jag får. Visserligen händer det inte speciellt ofta, jag ännu mer sällan gäller det böcker jag inte uttryckligen önskat mig, men ändå. ;)

  5. Maria skriver:

    Låter väldigt vettigt. :)

  6. Eli skriver:

    Jag funderade också över det där för inte så länge sedan. Jag har två läsutmaningar på gång, dels att läsa böcker i Mytserien och dels just att läsa alla hyllvärmare i bokhyllan. Men de senaste veckorna har jag struntat i allt vad måsteläsning heter och det är himla skönt att bara läsa det man verkligen har lust med :)

  7. bokstävlarna skriver:

    Jag känner igen mig väldigt mycket i ditt inlägg. Jag hoppar väldigt sällan på läsutmaningar hos anda bloggar just för att det mest brukar döda läslusten. Och förutom recex vill jag inte ha så många läsmåsten. Men ändå kommer jag på mig själv med att strukturera upp mitt läsande på precis samma sätt som du skriver (inte för många böcker i rad inom en viss genre eller av en viss författare t.ex). Delvis beror det nog på bloggen, att jag vill få både bredd och djup i den, men mest av allt beror det nog på att jag har en tendens att organisera precis allt jag gör.

    • Anna skriver:

      Jag är likadant – vill organisera allting, men just när det gäller läsning vill jag verkligen kunna strunta i det så att jag kan njuta av det jag läser fullt ut istället för att hålla på att styra och ställa.

Kommentera

