Hämnd och voodoo: Brand New Cherry Flavor

Brand New Cherry Flavor av Todd Grimson utspelar sig i Los Angeles och handlar om hämnd, voodoo, smutsig magi, zombier, droger och filmskapande. Jag blev tipsad om boken av Dark Places-Helena, som skrev att Elizabeth Hand utnämnt den till en av de bästa skräckromaner hon någonsin läst, vilket naturligtvis gjorde mig smått nyfiken på den. Efter en snabb googling upptäckte jag att den dessutom verkade ha något Elizabeth Hand-esque över sig, vilket gjorde det ännu bättre. Och det har den också – mycket i boken, allra främst stämningen, påminner mig om Black Light, och dessutom skulle Lisa Nova definitivt kunna vara en karaktär skriven av Hand. Om än med några mindre korrigeringar, kanske. Jag hittade en recension av Hand där hon beskriv Lisa på följande vis:

Lisa Nova’s profound, even pathological detachment means she can act and react impulsively, over and over again, with no real sense of remorse. Yet her own compulsions and rationales are so meticulously evoked that the reader is hopelessly seduced into following her. If it were possible to genetically engineer the ideal femme fatale, you’d end up with Lisa Nova—and god help anyone, male or female, who gets into a car with her.

Utan Lisa skulle Brand New Cherry Flavor vara en mycket mindre intressant bok. Hon är stenhård, orädd och van vid att se till att hon får precis som hon vill. Hennes mål är att kunna leva på sitt filmskapande och hon låter ingenting stå i vägen. Efter att han antytt att det skulle försäkra att hon får ett eftertraktad jobb ligger hon med en gift filmproducent, bara för att sedan upptäcka att jobbet går till någon annan. Hon bestämmer sig för att hämnas och tar hjälp av voodooprästen Boro. Efter att tatueringar på något mystiskt vis börjar dyka upp på hennes hud inser hon att hon kanske inte riktigt förstått vad hon gett sig in på.

Boken är något ojämn. När den som allra bäst är den underbart disturbing, fängslande och motbjudande, men det håller inte hela vägen. Vissa av de stycken i boken som inte berättas ur Lisas perspektiv känns exempelvis ganska överflödiga, och språket är än målande och stämningsfullt, än överdrivet kringelkrokigt. Och så finns det lite småsaker jag retar mig på, som att författaren väljer de underligaste tillfällen att närapå tvångsmässigt berätta vad Lisa har för kläder på sig eller att det ständigt påpekas hur horig tatueringarna får henne att framstå. Boken skrevs dock 1996 så det sista kan jag väl kanske ha lite överseende med.

Jag gillar dock Brand New Cherry Flavor. Som sagt gillar jag Lisa, och jag gillar också det överflöd av tuffa, egensinniga kvinnor som dyker upp i den, vilket man inte är alltför bortskämd med när det gäller äldre skräcklitteratur (ja, Stephen King, jag tittar på dig), samt att Grimson låter det mesta vara oförklarat medan det sker – man vet aldrig riktigt exakt vad Lisa vill uppnå, vad Boro vill ha i gengäld av henne, eller i vilken riktning romanen egentligen är på väg.

Det här inlägget postades i recensioner och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Hämnd och voodoo: Brand New Cherry Flavor

  1. Helena skriver:

    Åh, vad roligt att läsa en recension av Brand New Cherry Flavor! Jag har själv köpt den men inte hunnit läsa än. Kul med vissa Handvibbar och en – citat – ”stark kvinna” i en bärande roll, för sådana är man tyvärr inte bortskämd med inom skräckgenren. Har du läst Bentley Little, till exempel? Stöööön säger jag angående hans kvinnoporträtt! Att jag ändå läser honom beror på att han så väl lever upp till sitt epitet ”a plethora of gore and perversion” (särskilt i böcker som The Vanishing och Dominion).

    I digress, men som sagt, superkul att läsa din rec! Ska ta och läsa boken asap.

    • Anna skriver:

      Bentley Little har jag inte ens hört talas om, men det låter som någonting jag bör hålla mig på avstånd från. Gore och perversion är ju alltid trevligt – att läsa om åtminstone – men unkna kvinnopoträtt har jag inget tålamod till övers för.

      Gör det, för den är riktigt bra och gillar man Hand så bör man gilla den här, tycker jag. :)

  2. Mike skriver:

    thanks for the great review! I read it through a google translator – pretty amazing technology! I have been assisting TG’s publisher for the new re-release of both TG books and it’s been fun to see all the new reviews and reactions. He has a new book of short stories coming out this fall too! Thanks again, Mike

Kommentera

