Tematrio – böcker jag oväntat ogillar

Jag är lite sent ute, men jag tänkte i alla fall att jag skulle deltaga i veckans tematrio, som handlar om böcker eller författare man oväntat ogillar.

1. The Passage, Justin Cronin
Jag hade hört mycket bra om den här boken och var ganska så säker på att det inte kunde gå fel. Vampyrer, hemliga militära experiment och postapokalyps – det lät ju väldigt lovande. Visst var den smått fängslande emellanåt, och visst fanns det saker jag gillade med den men det var så mycket jag satt och retade mig på under läsningens gång. Och så var den alldeles för lång.

2. A Game of Thrones, George R.R. Martin
Återigen en bok som jag har blivit rekommenderad från alla möjliga håll. Jag har hört extremt lite negativt om den, så naturligtvis var förväntningarna ganska höga. Kanske var det därför jag inte föll pladask för den, kanske inte. Medan jag läste den tyckte jag att den var underhållande, men såhär i efterhand… nja. Dessutom har jag inte den minsta lust att läsa fortsättningen. Det kan också vara så att jag ogillar den mest bara för att. Ibland när ”alla” älskar en bok blir jag per automatik väldigt anti när jag inte finner boken lika bra som förväntat.

Men bra är den faktiskt inte, folks. Och när jag ändå är igång: jävla rolig är faktiskt inte Tyrion.

3. Terminal World, Alastair Reynolds
Baksidetexten utlovade western-steampunk-science fiction, och jo, elementen fanns ju där men boken var ju så tråkig. Huvudkaraktärerna reste tvärs över världen och när de kom fram insåg de att de var tvungna att vända om och gå tillbaka. Och när det till slut blev lite spännande varade det i cirka fem sidor innan det blev tråkigt igen. Men boken är ganska snygg så den får stå kvar i bokhyllan ändå.

Det här inlägget postades i enkäter, listor & dylikt och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

14 kommentarer till Tematrio – böcker jag oväntat ogillar

  1. Swedish Zombie skriver:

    Inledningen på The Passage tyckte jag var väldigt bra. Sedan gick det bara utför och utför och ännu mera utför. Märkligt att det är första delen i en trilogi.

    • Anna skriver:

      Ja, inledningen tyckte jag var både intressant och lite småläskig. Det var synd att resten inte alls var lika bra. Jag har ingen aning om vad Cronin kan tänkas hitta på i efterföljande böcker för att fylla ut sidorna, och jag har inget behov att ta reda på det heller lyckligtvis.

  2. emanuelalmroth skriver:

    Att du inte gillar A Game of Thrones, det var verkligen oväntat! Älskar den boken, även fast den är grym! Skulle vara intressant och veta varför du inte gillade boken. :)

    • Anna skriver:

      Hm, mest beror det på att ingenting i boken direkt engagerar mig, egentligen. Som sagt var den rolig att läsa för tillfället, men ingeting som direkt fångade mig. Jag hittade inga karaktärer jag direkt fäste mig vid, handlingen brydde jag mig inte så mycket om, och så vidare.

  3. Arina skriver:

    Det där med att bli anti känner jag igen men det leder oftast till att jag inte läser boken alls.

    The Passage tyckte jag var bäst i början men sedan tappade den lite när tidshoppet kom. Men när jag väl slutade tänka på den som en vampyrbok utan mer som en efter katastrofen-bok om ett militärexperiment som gick väldigt fel så tyckte jag riktigt bra om den. För jag kan inte med den bästa vilja i världen räkna den som en vampyrbok.

    • Anna skriver:

      Jag brukar heller inte läsa böckerna då, eftersom jag vet att jag av ren envishet antagligen inte kommer gilla dem. Men när det gäller A Game of Thrones kände jag mig inte anti förrän jag läst ut den.

      Nej, som vampyrbok är den ju ännu sämre. Och så är den på tok för lång.

  4. Nike Bengtzelius skriver:

    Det där med att bli anti fattar jag. Det är just därför jag aldrig läste The Passage, och antagligen inte kommer att göra det nu heller (det har ju dessutom börjat krypa fram negativa recensioner på den lite här och där).
    GoT fattar jag hajpen med, men, agreed, inte när det kommer till Tyrion.

  5. Simon skriver:

    Det är lite synd med GoT och tv-serien; en bra sak med böckerna var hur bilden av karaktärerna förändras över tiden. Som med Tyrion, som egentligen inte blir intressant förrän i de senare böckerna, eller Jaime. Men i tv-serien så blir han en huvudperson mycket tidigare, istället för att man överraskas så smått som läsare när det händer. Men det är klart, jag tycker att Martin misslyckas med att hålla ihop historien i de sista böckerna där det känns som att det bara blir mer och mer bihandlingar som aldrig avslutas, så om jag vore du skulle jag nog strunta i de resterande böckerna.

    Och med tanke på att jag helt håller med dig om att Reynolds böcker borde vara bra, det låter ju så lovande varje gång jag läser på baksidan av dem innan jag tyvärr läst dem, så tror jag att jag hoppar över Cronin :-)

    • Anna skriver:

      Ja, jag har fått det intrycket att många tycker att serien har blivit sämre i och med de senaste två böckerna, och det gör mig ju inte direkt mer sugen på att fortsätta läsa.

      Jag har nog tänkt ge Reynolds en chans till med Revelation Space, men om inte dne är lika bra som den verkar får det nog vara. Cronin kan man för all del hoppa över utan att egentligen missa något.

  6. Johan skriver:

    Jag har ju hävdat i snart sagt varje Martin-diskussion jag har hämnat i de senaste åren, som en skiva som hakat upp sig, att A Song of Ice and Fire är något av det minst engagerande och tråkigaste han har skrivit. Läs Dreamsongs, hans noveller. Där finns pärlor.

    //JJ

    • Anna skriver:

      Jag ska kolla upp Dreamsongs, med tanke på att det jag läst av Martin som inte är A Song of Ice and Fire har varit riktigt bra.

      • Simon skriver:

        Håller med; det var för att jag gillat annat av Martin som jag köpte A Game of Thrones. Plus, förstås, att jag var i ett urtrist hotellrum i San José och hade akut behov av något att läsa ;-)

Kommentera

