Magi

The Magicians av Lev Grossman är en sådan där bok som jag inte riktigt kunde bestämma mig för huruvida jag faktiskt ville läsa eller inte. I så gott som alla recensioner jag läst av boken har den beskrivits som lite av en blandning mellan Harry Potter och Narnia, och för mig kändes inte detta som någon självklar kombination. Därtill är ju Harry Potter min första riktiga läsupplevelse och jag tänkte att jag helst inte ville läsa någon slags vuxenversion av denna.

Samtidigt så ville jag ju läsa den just av samma anledning, för chansen att det faktiskt skulle kunna bli bra var ungefär lika stor som risken att det skulle bli det motsatta. Harry Potter plus Narnia minus prydligheten, moralkakorna och kampen mot ondskan? Ja tack.

Och resultatet är faktiskt bra. Riktigt bra, till och med. Det märks tydligt att The Magicians har mycket gemensamt med och är inspirerad av Harry Potter och Narnia, ja. Men det är till bokens fördel snarare än nackdel. Jag läste och älskade Harry Potter och Narnia när jag var liten. Och nu kan jag läsa och älska The Magician istället för att sörja att jag inte kan läsa de andra böckerna på samma sätt längre. Den är inte bara det bästa av de båda böckerna, utan också en bra bok i sin egen rätt.

Det här inlägget postades i klottrigt och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Magi

  1. Miriam skriver:

    Oj va nyfiken jag blir nu. Hade fått en helt annat uppfattning av boken. =)

  2. åka skriver:

    Å, den här gillade jag också. Fast jag tycker att Fillory är tillräckligt olikt Narnia för att inte kontaminera Narniaupplevelsen. Särskilt när man har läst The Magician King, där man får se mer av Fillory.

    Jag borde själv skriva något om den här. Tänkte utveckla mina tankar om hur Grossman beskriver Antarktis.

    • Anna skriver:

      Ja, när det gäller just Narnia/Fillory så är det ju konceptet som är detsamma, snarare än landet i sig. Fillory var tyvärr den del av boken jag tyckte var svagast, så det faktum att The Magician King, som jag har förstått det, utspelar sig där känns lite tråkigt.

  3. Verkar som om man borde läsa The Magicians, blir till att införskaffa!

Kommentera

