Enkät

Vilken är den första bok du minns du läste och tyckte om?
Harry Potter och Hemligheternas Kammare. Jag hade tänkt läsa ettan först, men den var utlånad på skolbiblioteket och jag var för otålig för att vänta.

Läser du serietidningar eller manga och isåfall vilka?
Nja. Jag försöker lära mig gilla seriealbum, men manga har jag inget intresse av att läsa.

Läser du ”allt” – dvs gärna på mjölkpaketen och sånt?
Nej.

I vilka omgivningar läser du helst? På bussen, i bilen? Fåtöljen? Sängen?
Jag kan läsa så gott som var som helst, men föredrar sängen, soffan eller fåtöljen.

Vad är det bästa att dricka/äta till en riktigt bra bok?
Te.

Är du med i någon bokklubb?
Nej, såvida inte Catahya räknas.

Lånar du ofta på biblioteket?
Ja, ganska ofta i alla fall.

Handlar du böcker på nätet och isåfall var? Brukar du jämföra priser?
Ja. Jag sprider ut mina inköp lite, men handlar nog mest på cdon. Jag jämför priser ibland när det gäller dyrare böcker.

Hundörar du? Skriver i marginalen?
Nej, nej.

Tjocka eller tunna böcker?
Jag gillar både tjocka och tunna böcker. Huvudsaken är att boken är bra, inte dess längd. Dock finns det ju vissa böcker vars kvalité sjunker med varje sida över 300.

Vilken är den senaste boken du läst och tyckt om?
Den senaste boken jag läste ut var Abarat – Absolute Midnight av Clive Barker. Den var fantastisk.

Vad läser du just nu?
The Replacement av Brenna Yovanoff.

Nämn någon bok du tyckte var hopplöst dålig! Eller värre ändå: tråkig!
Stephen Kings Flickan som älskade Tom Gordon. Både dålig och tråkig.

Tvingade du dig igenom den ändå?
Ja. Det var på den tiden jag omöjligt kunde lägga en bok ifrån mig, hur illa jag än tyckte om den.

Fem böcker du älskar?
Det blir ett snävt urval, men visst:
– The Book of All Hours, Hal Duncan
– Weaveworld, Clive Barker
– Palimpsest, Catherynne M. Valente
– Among Others, Jo Walton
– Her Smoke Rose Up Forever, James Tiptree, Jr.

Favoritförfattare?
Se ovan nämnda författare.

Någon som du gärna skulle vilja läsa, men inte kommit dig för?
Ian McDonald.

Läser du faktaböcker? Vilka genrer föredrar du?
Nej.

Om en bok blivit film: läser du helst boken först och ser filmen sen, eller tvärtom?
Jag läser boken och ser i de flesta fall inte filmen. Men om jag av någon anledning får för mig att göra det så läser jag boken först.

Om du ”upptäcker” en bok via film, brukar du läsa den då? Alltså om du inte visste att den fanns som bok innan.
Ja, fast det har bara hänt tre gånger. Böckerna ifråga var Harry Potter, Stardust och Tuck Everlasting.

Favoritfilm (baserad på bok)?
Härskarringen-trilogin och Bladerunner.

Läser du lyrik? (Ge gärna exempel)

Nej, inte direkt. Det händer.

Har du dolt vad du läser nångång? För att du kanske känt dig ”nördig” eller nåt sånt?
Nej.

Känner du nånsin stress över alla böcker du skulle vilja hinna med att läsa, men inte hinner?

Ja, det händer ofta. Det finns alldeles för mycket bra böcker i världen, och alldeles för lite lästid.

Tycker du att det saknas nått i bokutbudet?

Saknas vet jag inte, men mer fantastik skulle ju inte skada. Inte mer svensk fantastik, i alla fall.

Din relation till böcker i stort! Vad vore världen – & DU – utan böcker?
Världen skulle vara en sämre plats. Och jag skulle antagligen vara väldigt uttråkad för det mesta.

Hittad hos Bokhora.

Det här inlägget postades i enkäter, listor & dylikt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

