Omläsningar

Igår läste jag ut Harry Potter och De vises sten, i mitt halvambitiösa försök till ett HP-omläsningsprojekt. Boken är förvånansvärt bra fortfarande. Naturligtvis inte lika bra som när jag var tio, men den håller ändå. En del saker stör jag mig på numera, saker som jag inte hängde upp mig på när jag var mindre – såsom det torra språket samt det faktum att alla i Slytherin är otrevliga och det idiotiska i att bunta ihop alla dessa barn på ett och samma ställe om det nu är så att de har större benägenhet att bli ”onda”, exempelvis.

Jag är också förvånad över hur mycket jag minns av boken – det känns som om den sitter inpräntad på insidan av skallen på mig. Jag läste om Abarat – Magiska dagar, gåtfulla nätter av Clive Barker precis efteråt, och i den dyker det upp mycket saker jag glömt bort; Candy hamnar i knipor jag inte minns hur hon klarar sig ur, karaktärer jag inte minns dyker upp och så vidare. Precis som det brukar vara när man läser om en bok. Icke så i Harry Potter. Jag behöver knappt läsa meningarna till ända emellanåt. De har minsann satt sina spår, de där böckerna.

Det här inlägget postades i klottrigt, om läsning & böcker och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Omläsningar

  1. Arina skriver:

    Jag tycker det är lustigt hur man ibland vid omläsning av en bok är helt säker på hur vissa saker hände och det sedan visar sig att man minns helt fel.

Kommentera

