Harry Potter-nostalgi

I helgen hade jag och två kompisar Harry Potter-maraton. Vi såg samtliga åtta filmer i ett sträck (ja, vi är imponerade över oss själva), med konsekvensen att jag blev oerhört sugen på att läsa om alla böckerna. Jag ser väldigt sällan på film, och ännu mer sällan på film som är baserad på böcker jag läst eftersom jag mest sitter och retar mig på att filmversionen inte stämmer överens med boken på alla punkter, speciellt när det gäller favoritböcker.

Och Harry Potter är en favorit. Utan Harry Potter-böckerna hade jag antagligen inte varit den bokslukare jag är idag. När jag var åtta, nio, tio år läste jag de där jäkla böckerna konstant. Jag menar verkligen konstant – när jag läst klart dem började jag om igen. Jag kommer ihåg lyckan när femte boken äntligen kom ut på svenska – det är nog den enda bok jag köpt samma dag som den släpptes.

Dessutom så insåg jag, när jag såg de två sista filmerna, att jag nästan inte kommer ihåg någonting från bok nummer sju. Den har jag bara läst en gång, och dessutom så var jag ganska trött på Harry Potter vid det laget och läste den enbart för att få reda på vad som hände. Så en omläsning är definitivt på plats. Frågan är bara om jag ska läsa om dem på svenska eller köpa någon av alla snygga samlingsboxar med de engelska utgåvorna.

Det här inlägget postades i om läsning & böcker och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

