Vampyrer, tatuerade prinsessor och trasiga kungadömen

Lässvacka eller ej, köplusten är det i alla fall inget fel på, ironiskt nog. Fick hem detta lass från Bokus idag:

The Broken Kingdoms, N.K. Jemisin
The Orange Eats Creeps, Grace Krilanovich
Paris Immortal: Awakenings, S. Roit
Teeth: Vampire Tales, Terri Windling & Ellen Datlow (red.)
The Replacement, Brenna Yovanoff

Försöker bestämma mig för vad jag ska börja med, men det går sådär.

Jag är oerhört nyfiken på Grace Krilanovichs The Orange Eats Creeps som jag tänkt köpa länge nu. Det verkar vara en helt fantastisk vampyrberättelse, av lite samma typ som Lost Souls av Poppy Z. Brite, och på baksidan har någon författare blurbat ”It will mess you up”. Den verkar sannerligen lovande, med andra ord. Den är också fantastiskt snygg (och ännu snyggare i verkligheten).

The Replacement av Brenna Yovanoff liknades vid Edward Scissorhand, en av mina favoritfilmer, i någon recension eller något jag hittade. Dessutom så handlar den om en bortbyting och en värld ”of tunnels and black murky water, a world of living dead girls ruled by a little tattooed princess”.

Teeth: Vampire Tales är en antologi av redaktörerna Terri Windling och Ellen Datlow med berättelser från ett flertal riktigt bra författare: Catherynne M. Valente, Neil Gaiman, Jeffrey Ford, Emma Bull, Tanith Lee och Holly Black, för att nämna ett fåtal. Har höga förväntningar på den också.

De återstående böckerna – Paris Immortal: Awakenings av S. Roit och The Broken Kingdoms av N.K. Jemisin – är båda två uppföljare till böcker jag tycker väldigt bra om. Jag är lite kluven vad det gäller mina förväntningar på dem, samtidigt som jag vill läsa dem snarast för att se vad som händer.

Jag tvivlar på att det som gjorde att jag tyckte så mycket om den första boken i Paris Immortal-serien – den där lågmälda, smygande skräckspänningen, känslan av att man inte varifrån hotet mot protagonisten kom ifrån, samt den där speciella stämningen jag vill ha i mina vampyrböcker, men som alltför ofta saknas – kommer finnas med i samma grad i Awakenings. Dessutom så verkar det inte som om hela boken kommer att utspela sig i Paris, utan också i Louisiana. Visserligen är den amerikanska södern, i synnerhet Louisiana, också bra vampyrmark, men ändå. Treys utforskande av Paris som nyinflyttad från USA var ju en annan av bokens höjdpunkter. Jag hoppas dock att Awakenings är skriven på samma fantastiska sätt som Paris Immortal – att det är Treys direkta, impulsiva tankar man får följa, ofta smått förvirrade och röriga.

Lite samma sak är det med The Broken Kingdoms. Jag tycker inte alls handlingen låter lika intressant som i den första boken, men baksidetexter kan naturligtvis vara vilseledande. Slutet i The Hundred Thousand Kingdoms var väldigt passande, och jag är osäker på om jag tycker att det bör repas upp. Men den var ju så bra att jag inte kan nöja mig med att läsa enbart den när det finns två till i serien.

Det lutar nog åt att det blir en av vampyrböckerna. Det var evigheter sedan jag läste en vampyrbok, så det är på tiden. Eller så vinner beslutsångesten, och jag börjar på något helt annat – exempelvis Margo Lanagans Tender Morsels, som jag redan tagit ur bokhyllan. I vilket fall som helst är nog lässvackan snart utplånad.

Det här inlägget postades i klottrigt, om läsning & böcker och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Vampyrer, tatuerade prinsessor och trasiga kungadömen

  1. Andreas skriver:

    Ja, ruset efter att ha storhandlat böcker är underbart men det varar inte så länge. Besökte nyligen SF-bokhandeln för första gången i gamla stan och gick därifrån med 1½-kasse böcker och det bara efter en kort besök… Efter den upplevelsen så känns näthandel plötsligt inte så farligt/riskfyllt för plånboken längre :)

    • Anna skriver:

      Fast de är ju riskfyllda på olika sätt. På SF-bokhandeln ger jag ju mig själv lov att shoppa loss eftersom jag är där så sällan, men nätbokhandeln finns ju alltid tillgänglig, på gott och ont. :P

Kommentera

