Konsten att påbörja böcker

Jag har hamnat i något av en lässvacka för tillfället. Jag har plötsligt ytterst svårt att påbörja en ny bok. Jag läser några kapitel, tröttnar och lägger boken åt sidan. Under de senaste dagar har jag påbörjat och tröttnat på fyra olika böcker – Fudoki av Kij Johnson, Maul av Tricia Sullivan, Natural History av Justina Robson och Changeless av Gail Carriger. Det tar emot att fortsätta efter de inledande kapitlen. Annars brukar jag vara ganska bra på att ta mig igenom böcker vad jag än tycker om dem eftersom jag inte gillar att lägga ned en bok outläst. Och jag tycker inte att böckerna är dåliga, utan bara… meh, och det beror nog mer på mig än på böckerna.

Jag lyckades bryta lässvackan lite genom att läsa Elizabeth Bears novellsamling och nu läser jag The Female Man av Joanna Russ, vilket också verkar fungera bra (fantastisk bok, för övrigt), men det går aningen trögt. Så bloggen kommer nog att vara lite död ett tag framöver. Utan utlästa böcker så har jag ju inte så mycket att blogga om, tyvärr.

Det här inlägget postades i om läsning & böcker och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Konsten att påbörja böcker

  1. Andreas skriver:

    Oj, ja det är ett hemskt bekymmer som jag ibland råkat i efter att ha överdoserat böcker och påbörjat flera samtidigt och sedermera fastnat i någon serie och fått de övriga oavklarade och fått ångest för det. Läser därför numera endast en bok åt gången för att undvika problemet, streckläsning och väldigt snabb läsning gör dessutom att man tar sig genom en bok (dock inte fantasy tegelstenar på 1000+ sidor) på ett dygn. För att komma i form igen så bör du genast börja med Joel Shepherds politiska action sci-fi bok Crossover som kommer sätta sina krokar i dig och problemet blir löst ;)

    • Anna skriver:

      Jag läser väldigt sällan fler än en bok åt gången eftersom jag tycker det blir för splittrat. Fast när jag har mindre läslust så är det oftast så att det är går lättare att läsa om jag läser flera böcker samtidigt, just eftersom det blir lite mer varierat.

  2. Arina skriver:

    Jag brukar inte ens komma komma några kapitel utan snarare blir jag sittande med en jättehög att välja bland och sedan läser jag en serietidning istället.

  3. Ping: Oföränderlig | In Another Library

Kommentera

