Bortsvept

He reads histories and mythologies and fairy tales, wondering why it seems that only girls are ever swept away from their mundane lives on farms by knights or princes or wolves. It strikes him as unfair not to have the same fanciful opportunity himself.

Snubblade över det här citatet i The Night Circus av Erin Morgenstern som jag läser just nu. Det är ju så i böckernas värld att flickor oftast undsätts mer än pojkar. I alla fall av riddare och prinsar. Jag kan just nu inte komma på ett vettigt exempel på en bok där en pojke blir bortsvept till någon annan värld eller ett annat liv på samma sätt, förutom kanske Mio min Mio av Astrid Lindgren där Bosse blir bortförd av någon slags ande, om jag inte minns helt fel.

Det här inlägget postades i klottrigt och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Bortsvept

  1. Nike Bengtzelius skriver:

    Taran i Prydainkrönikan kanske?

    Beror på ens definition av bortsvept, antar jag. Det skulle ju kunna räknas som att Harry Potter blir bortsvept när han plötsligt får den omvälvande nyheter ”yer a wizard, Harry” och hela hans liv förändras i ett trollslag. Eller Frodo, som dras med in i händelser som är mycket större än han själv är, bara på grund av en magisk artefakt.

    Ofta när fantasypojkar blir bortsvepta verkar det vara ”ödet” som står för själva bortsvepandet. Magiska blodsband bestämmer att de ska bli stora krigare, trollkarlar och kungar och slåss mot nazgûler/dementorer/kittelfödda.

    • Anna skriver:

      Harry Potter tänkte jag inte ens på, så dumt av mig. Men det är ju annars ett bra exempel. Frodo vet jag inte riktigt – tycker inte riktigt att han blir ”bortsvept”, snarare än av omständigheterna då. Prydainkrönikan har jag inte läst.

      Men det är ju precis så, att när det gäller pojkar så är det antingen på deras eget bevåg eller på grund av ödet. Det är ju sällan någon bara dyker upp och räddar dem från deras trista vardag.

Kommentera

