Platsbrist

En gång gjorde jag en affisch till en skoluppgift som visade en bokhylla med endast en läsplatta i den och orden: ”E-böcker i alla ära, men hur kul blir det att sortera bokhyllan?” eller något liknande. Jag kommer aldrig att bli något större fan av e-böcker eftersom jag är hopplöst förälskad i pappersbokformatet – även om jag skulle vilja ha en läsplatta att läsa noveller på, så att jag slipper läsa dem på datorskärmen – men just nu förstår jag en av dess fördelar. E-böcker tar ingen fysisk plats. Det gör pappersböcker.

Och jag äger inte ens speciellt många böcker. Jag har drygt 250 böcker i hyllorna här hemma, resten är ute på landet och några få är nedpackade eller utlånade. Men av någon outgrundlig anledning blir de hela tiden fler. Innan jag flyttade hade jag en överfylld Billy-bokhylla med böcker. Vid flytten rensade jag ut ungefär fyrtio böcker. När jag ställde upp böckerna i hyllorna igen rensade jag ut ytterligare tjugofem stycken, och köpte ännu en bokhylla. Och nu är båda bokhyllorna fyllda, så när på en och en halv hyllmeter. Så alltså har jag lyckats fylla en hel bokhylla på ungefär sex månader. Det blir två på ett år. Om ett par år kommer jag få sova någon annanstans om alla böcker ska få plats i mitt rum.

Med andra ord får jag helt enkelt börja köpa tunnare böcker.

Det här inlägget postades i om läsning & böcker och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Platsbrist

  1. Andreas skriver:

    Jo det problemet ställs man ju inför förr eller senare, har väl ca en 300 inbundna och lika många pocketar som fyller 2½-bokhylla. Man vänjer sig ändå rätt fort med att läsa på datorn och läsplattan, något jag var mycket skeptisk till i början. Ljudböcker är allt som oftast fantastiska beroende på hur väl uppläsaren passar in och sedan så finns ju även dramatiserade ljudböcker, sk. Graphic audio som verkligen tar det till en ny nivå och ljudböcker är ju perfekt vid långa bilfärder och när man jobbar. Sedan så kan man ju även använda olika TA-program för att få datorn att läsa upp E-böckerna åt en och det fungerar riktigt bra när man får till det rätt. Kom upp i nära 350 ”lästa” böcker från under 2009 och 2010 blev det kring 300 stycken.

    • Anna skriver:

      Problemet är ju bara att jag inte vill övergå från pappersformatet till något annat. :P Ljudböcker har jag dessutom jättesvårt att lyssna på eftersom läsningen då inte går i min takt. Det fungerar även där med noveller, men inte med längre verk.

Kommentera

