Bortglömd enkät

Hittade en halvifylld enkät när jag rensade bland mina utkast som jag tänkte att jag skulle göra klart. Kommer tyvärr inte ihåg var jag hittade den.

1. Vilken bok har stått  längst i din bokhylla?
Jag vet inte riktigt. De första fyra Harry Potter-böckerna, kanske.

2. Vad läser du just nu, vad läste du senast och vad kommer att vara din nästa bok?
Just nu läser jag The Hundred Thousand Kingdoms av N.K. Jemisin, innan det läste jag Biting the Sun av Tanith Lee och sedan ska jag läsa antingen Kapitulera omedelbart eller dö av Sanna Näsling eller A Companion to Wolves av Elizabeth Bear och Sarah Monette.

3. Vilken bok avskydde du som alla andra älskade?
The Passage av Justin Cronin. Jag avskydde den väl inte, men den var inte bra.

4. Vilken bok fortsätter du att intala dig själv att du ska läsa, trots att du antagligen aldrig kommer att göra det?
Bibeln.

5. Vilken bok sparar du ”till pensionen”?
Haha, ingen. Hoppas att jag har fler böcker än Elinor i Bläckhjärta-trilogin vid det laget, dock.

6. Läser du slutet först eller kan du låta bli?
Nej, jag läser inte slutet. Det händer att jag gör det, om det är någonting i boken jag finner extremt irriterande (exempelvis ett triangeldrama – jag klarar inte av sådana), men det är sällan.

7. Författarens tack, slöseri med sidor eller intressant läsning?
Jag läser det bara ibland, men jag förstår syftet med det.

8. Vilken karaktär skulle du vilja byta plats med?
Det finns många. Speciellt avundsjuk är jag på alla som på ett eller annat sätt lyckas ta sig från den här världen till någon annan. Jag skulle inte ha något emot att tillbringa nätterna i en annan världs motsvarighet till Italien som i Stravaganza-böckerna av Mary Hoffman, eller i Un Lun Dun, Palimpsest eller Abarat.

9. Har du någon bok som påminner dig om något särskilt i ditt liv (en plats, en person, en händelse)?
Nja, inte direkt. En gång satt jag i bussväntsalen i drygt en timme och läste Sergei Lukyanenkos The Night Watch i väntan på en försenad buss, så jag tänker alltid på den boken när jag är i bussväntsalen numera. Men det är väl det enda jag kan komma på just nu.

10. Nämn en bok som du fick tag på på något särskilt sätt.
När jag fyllde tretton fick jag Anne Rices Samtal med vampyren, den första svenska utgåvan av boken, av mormor i födelsedagspresent som hon letat runt på massor av antikvariat för att kunna ge mig.

11. Har du gett bort en speciell bok till en speciell person?
Vad definierar en speciell person? Jag ger sällan bort böcker, men när jag väl gör det vill jag naturligtvis ge bort böcker som jag hoppas personen ifråga kommer att tycka väldigt mycket om.

12. Vilken bok har följt med dig på flest olika ställen?
Tolkiens De Förlorade Sagornas Bok, både ett och två. De har varit i Thailand två gånger.

13. Någon av skolans ”måste-läsningar” som visade sig inte vara så tokig tio år senare?
Jag har nog inte läst om någon av skolans måste-läsningar. Ingen som jag inte gillade från början, i alla fall.

14. Vad är det konstigaste du har funnit i en bok?
Jag tror inte att jag har hittat något riktigt konstigt i någon bok faktiskt.

15. Begagnat eller nyinköpt?
Spelar inte jättestor roll, men vissa böcker vill jag helst ha i nyskick.

16. Stephen King: litterärt geni eller opium för folket?
Haha, med bara de två alternativen att välja mellan måste jag säga opium för folket.

17. Har du någonsin sett en film som varit bättre än boken?
Bladerunner.

18. Vilken bok skulle däremot aldrig ha filmats?
De flesta. Harry Potter och Fenixordern.

19. Har du någonsin läst en bok som gjort dig hungrig, kokböcker räknas inte?
Nej, det tror jag inte.

20. Har du någon person vars boktips du alltid kan lita på?
Nja, inte som jag alltid kan lita på att jag skulle gilla, men jag har ett flertal personer vars boktips jag alltid lyssnar på i alla fall.

Det här inlägget postades i enkäter, listor & dylikt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

