Läsenkät

Den här enkäten har cirkulerat i bokbloggsfären ett tag, men jag vet tyvärr inte var ifrån den kommer från början.

snabb – långsam

läser alla ord – skummar en del

gillar långa beskrivningar – hoppar över det som inte för historien framåt
För det mesta gillar jag långa beskrivningar, men det händer att jag hoppar över saker (som i Jean M. Auel eller Stephen Kings böcker, exempelvis). 

kommer ihåg detaljer – kommer ihåg i stora drag

undviker tjocka böcker –  läser gärna tegelstenar

tycker om tunna böcker –  tycker att tunna böcker ofta saknar något

idealboken är på mindre än 400 sidor – idealboken är på mer än 400 sidor
Jag tycker ju att idealboken ligger på ungefär 400 sidor, så…

tjuvkikar på slutet –  läser aldrig slutet förrän boken är just slut
Det händer ibland, dock. 

väljer efter omslag – skiter fullständigt i ytan
Jag väljer väl egentligen inte böcker efter omslag, men jag gillar böcker med snygga omslag, så det senare alternativet stämmer nog sämre än den förra.

läser baksidetexter –  undviker baksidetexter
Slaviskt, trots att jag önskar att jag kunde låta bli.

väljer boken efter rekommendation – vill helst välja själv
Jag lyssnar väl i regel ganska mycket på rekommendationer, men jag väljer ju ändå själv i slutändan.

rekommenderar ofta böcker till andra – rekommenderar sällan böcker

hör det jag läser i huvudet – hör aldrig det jag läser

gillar ljudböcker –  gillar inte ljudböcker

läser främst böcker i en genre – gillar att variera min läsning

läser alltid på svenska –  läser på flera språk

är bra på att komma ihåg böcker jag läst – glömmer lätt bort både titlar och författare

skriver upp det jag läser – skriver inte upp det jag läser

läser varje dag – läser mer sällan

tycker att läsning är avslappnande –  tycker att läsning är ansträngande

Det här inlägget postades i enkäter, listor & dylikt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

