Det var bättre förr (i alla fall litegrann)

Igår var jag i Stockholm och naturligtvis också SF-bokhandeln, där jag kom att tänka på att det inte alls är lika kul att gå i bokhandlar eller bibliotek numera. SF-bokhandeln är ju kul eftersom det är en hel butik fylld med litteratur jag gillar, men det är inte lika spännande som när jag var mindre. Nu vet jag ju precis vad jag vill ha för böcker, och även om jag inte i förväg planerar mina inköp så kan jag inte minnas sist jag spontanköpte en bok jag aldrig hört talas om. Inte så att jag vet vad varenda bok SF-bokhandeln har i sitt sortiment är för någonting och huruvida jag vill läsa den eller inte, men jag har en ganska god överblick.

Jag saknar den tiden när jag inte enbart gick till biblioteket och hämtade ut de böcker jag vill läsa, utan istället letade efter någonting att läsa. Nu söker jag i katalogen på nätet istället och spenderar inte mer tid på biblioteket än att jag hinner lokalisera och låna böckerna. När jag var liten var ju halva nöjet att hitta böcker man aldrig hört talas om tidigare och låna och hoppas att de var bra. Jag saknar att gå till en bokhandeln och bli överraskad av att se en ny bok av en författare jag gillar. Nu vet jag ju oftast långt innan när en favoritförfattare kommer ut med en ny bok, och om jag inte vet det så tar det cirka tre sekunder att ta reda på det.

Samtidigt så älskar jag nätbokhandlar. Det är enklare, oftast billigare och det finns så oändligt mycket mer böcker än i en fysisk butik. Jag behöver inte springa runt och leta efter boken jag vill ha; det är bara att knappa in namn och titel i sökrutan. Dessutom så är det så nedslående att gå in i bokhandlar som inte är SF-bokhandeln och bara se samma gamla vanliga böcker sorterade under fantasy och science fiction. Men ändå – det var mycket roligare när man snubblade över böcker man inte visste existerade och att man ville ha. Och jo, det händer väl ibland fortfarande, men ganska sällan. En bidragande orsak är väl att jag håller mig inom min comfort zone – fantasy, skräck och science fiction. Antalet böcker att läsa blir ju aningen mer begränsat på det sättet.

Det här inlägget postades i om läsning & böcker och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Det var bättre förr (i alla fall litegrann)

  1. Emma skriver:

    Håller med!att slå sig ner och utforska bibliotekshyllorna känns väldigt avlägset. Så här i efterhand fattar jag inte alls hur jag lyckades hittar så bra böcker att läsa på det sättet som jag gjorde. En borttappad förmåga…

    För att inte tala om att varje bok fick sin välförtjänta uppmärksamhet, nu ligger tankarna mycket på vilka böcker som ska läsas sedan redan där

    • Anna skriver:

      Nej, inte jag heller. Jag hade i princip aldrig någon koll på vad jag ville ha för böcker innan jag gick dit, utan lånade bara helt på känsla och hoppades att det var bra. Och det var det oftast. I och för sig hade jag nog lägre krav när jag var liten. ;)

      Det saknar jag också lite, förmågan att bli helt uppslukad och inte tänka på vad man ska läsa härnäst. Det är det värsta med att ha mycket att läsa – att det känns som om man inte riktigt ger varje bok sin fulla uppmärksamhet.

  2. Miriam skriver:

    Jag vågar nästan aldrig chansa och köpa en bok längre.. jättetråkigt. Nu vågar jag bara köpa böcker efter att jag läst massa recensioner från andra bokbloggare. Så mycket man kan missa för att man är feg. Men samtidigt har jag haft otur många gånger när jag chansat så då fegar jag och tar det lite mer säkra..

    Men många gånger blir jag ännu mer besviken när jag läst om en bok som alla älskar och sen läser den själv utan att jag tycker om den. Det är värre besvikelse än en bok som jag ändå bara köpte spontant utan att veta nått om den. Så egentligen borde jag ha med en ”chans-bok” varje gång jag köper böcker. Lite mer spännande så…

    • Anna skriver:

      Man vill ju inte läsa dåliga böcker, så är det ju bara, även om risken naturligtvis finns att man missar massor av bra böcker. Det är ju i alla fall fördelen med att ha folk att diskutera litteratur med – då brukar man få en del tips på böcker man själv inte hade plockat upp, men som man vågar köpa när man fått dem rekommenderade.

      Jag håller med om att man blir mer besviken när man läser en hypad bok som ”alla” gillar utom en själv. Man har ju så höga förväntningar när man börjar läsa sådana böcker, som snabbt krossas.

  3. Bea Johansson skriver:

    Hej. Nu har jag frågat alla och ingen vet. Jag läste K55 och den är underbar men var kan jag hitta annan svensk SF? Behöver lite förslag tack.
    Nörds unit!
    Kramis Beatan ;)

  4. Nike Bengtzelius skriver:

    Det stora problemet med den fysiska bokhandeln är väl att man (iaf jag) inte kan titta på deras böcker utan att tänka ”åh, schysst bok, men den kostar 20 kronor mindre på internet!” …Och så lägger alla fina småbokhandlar ner och Akademibokhandeln tar över som enda alternativ. Och dit VILL man (iaf jag) ju inte ens gå och browsa.

    • Anna skriver:

      Ja, så tänker jag också. Dessutom så handlar det också ofta till stor del om utbudet för min del – sådana bokhandlar som Akademibokhandeln har helt enkelt inte de böcker som jag vill ha.

Kommentera

