Om Le Guin och läsning

När jag var nio eller tio och läste en samlingsvolym med de tre första Övärlden-böckerna bestämde jag mig för att aldrig mer läsa någonting av Ursula K. Le Guin. Jag kämpade mig igenom den där jäkla boken. Jag lämnade tillbaka och lånade om den fyra gånger eftersom jag på den tiden helt enkelt inte kunde släppa en oläst bok ifrån mig, trots att jag fann den mördande tråkig. Det enda jag tyckte var lite intressant var bok nummer två – Gravkamrarna i Atuan, som är den del av boken som jag också minns mest av. Några år senare läste jag Gåvor, första boken i en annan av hennes fantasyserier och den var minst lika dålig som jag mindes att Övärlden var, och den gången bestämde jag att nu läser jag definitivt inte fler böcker av Le Guin.

Dock så läste jag en novellsamling av hennes för några månader sedan – The Birthday of the World and Other Stories. Mest av nyfikenhet, eftersom jag har hört från så många olika håll att Le Guin är så bra och aldrig trott på det. Men jag fann faktiskt flera av novellerna i The Birthday of the World and Other Stories riktigt bra, trots min skepticism. Och nu läser jag The Left Hand of Darkness, som också den är riktigt bra. På nattduksbordet ligger The Telling som jag lånade på biblioteket igår. Så man kan ju säga att det går sådär medbeslutet att aldrig mer läsa något av Le Guin. Jag är glad att jag har tagit mitt förnuft till fånga.

Och ja, jag är rätt så oresonlig när jag bestämmer mig för att jag inte gillar en viss författare eller bok. Ta Robin Hobb som exempel. Jag har aldrig läst någonting av henne, och vägrar göra det eftersom jag fått för mig att jag skulle gilla det. Bara så där, utan någon specifik anledning.

Det här inlägget postades i om läsning & böcker och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Om Le Guin och läsning

  1. Andreas skriver:

    Ja Le Guin´s böcker har en egen stil och är i sig aningen torra och tråkiga, men när man läst klart dom så blir de som helhet bättre. Bra att du bojkottar Robin Hobb, hennes serie ”The Farseer Trilogy” är i detaljerna ett plagiat av Dave Duncan´s serie ”Man and His Word” som är ofantligt mycket bättre och närmast unik i sin stil.

    • Anna skriver:

      Ja, kände det lite med The Left Hand of Darkness. Inte för att jag tyckte att den var torr och tråkig, förutom en bit i mitten, men boken i sin helhet blev ju faktiskt bättre när den var utläst.

  2. Nene skriver:

    Jag kan inte säga att jag håller med Andreas, om Hobb och plagiarismanklagelsen alltså, somliga saker är lika föra att de är arketyper inom genren och även om detaljer känns lika så är det ett långt steg att säga att det är ett plagiat. Med det sagt, Duncan är bra han också.

    Jag har läst Hobb både som Megan Lindholm och som Robin Hobb (hela cykeln med de tre trilogierna och de senaste två böckerna i Rain Wilds) och hon blir, precis som Le Guin bättre av att man läst mycket av henne. Jag gillar mittentrilogin bäst, men om man läser alla tre trilogierna ger de ännu mer.

    Å andra sidan, det finns gott om riktigt begåvade författare därute, livet är för kort för att tvinga sig till att läsa böcker man inte känner för.

    • Anna skriver:

      Ja, det är ju inte direkt så att man har brist på böcker man vill läsa. Det är mest det att, precis som med Le Guin, så har jag hört mycket bra om Hobbs böcker, vilket gör att jag undrar var jag fått min antipati ifrån.

      • Nene skriver:

        Ja, det är ju spännande, att du inte vill läsa något för att du hört gott om henne. Hmm. Betyder det att du helst inte tar emot tips, eller är det somliga saker som får dig att ta avstånd? (så att man vet, och inte rekommenderar sina absoluta favoritböcker för mycket med risk för att du skulle gå miste om dem)

        • Anna skriver:

          Nej, i allmänhet tycker jag om att få boktips. Men emellanåt så får jag helt enkelt för mig att jag ska tycka en viss sak om en viss bok eller författare, och sedan så går det inte att ändra på. Och min aversion mot Robin Hobb utvecklade jag nog innan jag blev tipsad om hennes böcker.

Kommentera

