”Just because someone makes something up doesn’t mean it’s not real.”

”People come up with strange things to explain what they don’t comprehend.”
”Like…?”
”Like the dead,” she said. ”I can never understand how it works. You yearn for them, you miss them, they’re gone, and no matter how long you look, you can never find them again. But you desire them. You grieve. It’s very beautiful.”

Mortal Love av Elizabeth Hand utspelar sig i London under två skilda tidsperioder – nutidens London och det viktorianska London. Den handlar om konst, besatthet och galenskap, och om ett flertal konstnärer av olika slag som blir besatta av en mystisk kvinna; deras musa och källan till såväl deras inspiration och genialitet som deras mentala ohälsa.

Jag gillar hur vag den är angående den här kvinnan och allt som händer med dessa konstnärer – jag har sextio sidor kvar av boken och har ännu inte fått veta något konkret; bara små antydningar och ledtrådar som jag själv får pussla ihop. Och jag älskar hur Hand skildrar konstnärernas besatthet – inte av kvinnan, utan konsten. Hur den liksom förtär dem, samtidigt som de inte kan ge upp den, hur stor del den är av deras liv, hur de egentligen inte kan leva utan den.

The medication seemed to cure me of wanting to kill my brother. It also killed my obsessive need to draw. Without ever stating it out loud, I knew that I had lost the one genuine gift I had, the thing that made me feel that I deserved to be alive.
[…]
I could never go off medication. It was a life sentence. I was imprisoned.

Det här inlägget postades i klottrigt och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till ”Just because someone makes something up doesn’t mean it’s not real.”

  1. bokstävlarna skriver:

    Jag måste verkligen läsa den här boken. Måste. Har bara läst ”Generation Loss” av Hand, men den var så sjukt bra att jag tänker att jag verkligen måste läsa A L L T hon har gjort (utom Star Wars-böckerna, där drar jag gränsen).

  2. Ping: Saffran och svavel | In Another Library

Kommentera

