Att läsa mer fantastik av kvinnliga författare

Efter att ha läst ett inlägg om att läsa och prata om kvinnliga SF- och fantasyförfattare hos Landet Annien och Juliet McKennas text på SFX som hon länkar till, så var jag tvungen att kolla hur det såg ut bland de böcker jag läst i år. Och resultatet är aningen nedslående: 54 böcker skrivna av män och bara 26 skrivna av kvinnor. Sedan var jag ju tvungen att räkna vidare litegrann och upptäckte att min att läsa-lista består av 68 böcker skrivna av män och 50 skrivna av kvinnor. Inte lika stor skillnad, men den finns ändock där. Men när jag kollade på vad jag läst i fjol så var 53 böcker skrivna av män och 59 av kvinnor. Detta beror dock mycket på vilka genrer jag läste respektive läser – under 2010 läste jag väldigt mycket urban fantasy och paranormal romance, varav det mesta var skrivet av kvinnor. I år har jag exempelvis läst mer SF.

Till saken: från och med nu tänker jag enbart läsa böcker av kvinnliga författare tills det är utjämnat – med undantag för The Windup Girl av Paolo Bacigalupi, som jag läser i engelskan – och efter det fortsätta läsa ungefär lika många böcker av kvinnor som män. För att det är viktigt, för att det spelar roll, och för att kvinnor skriver precis lika bra som män.

Och om någon har förslag på bra fantastik skriven av kvinnor som jag bara måste läsa, tipsa gärna!

Det här inlägget postades i om läsning & böcker och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

14 kommentarer till Att läsa mer fantastik av kvinnliga författare

  1. åka skriver:

    Intressant att jag planterat en tanke. Får väl se hur statiken kommer att se ut på min front framöver.

  2. Nike Bengtzelius skriver:

    Är det inte helt enkelt så att färre kvinnor skriver t ex fantasy? Då är det ju statistiskt troligt att man läser färre kvinnliga författare om man är intresserad av just den genren.

    Är själv notorisk dålig på att läsa böcker skrivna av kvinnor och har funderat på om jag borde kvotera in fler … men samtidigt lämnar det en lite dålig smak i munnen tycker jag, tanken att välja en bok framför en annan bara baserat på författarens kön. Det är ju det jag vill undvika!

    (I år gör mitt läsande av kvinnliga författare för övrigt ett GIGANTISKT uppsving, eftersom jag börjat jobba på ett bokförlag som ger ut lättläst litteratur – en genre där antalet kvinnor och män verkar vara ungefär 50/50).

    • Johan skriver:

      Det finns viss brist på sf-författande kvinnor. Åtminstone sådana som blir utgivna. Men inom fantasy? Inte direkt.

      //JJ

    • Anna skriver:

      Jag tror inte att det är färre kvinnor som skriver fantasy. Och om det nu vore så, så kan man ju undra vad det i så fall skulle bero på.

      Jag tänker ju inte läsa böcker enbart baserat på det faktum att författaren är en kvinna – jag kommer ju fortfarande läsa böcker jag tycker verkar bra och intressanta.

  3. Nike Bengtzelius skriver:

    Förresten har jag precis gett din blogg utmärkelsen ”Liebster Blog” för att jag tycker att den är så bra. (http://bokmalande.wordpress.com/2011/09/09/liebster-blog-award/)
    Grattis! ^_^

  4. Johan skriver:

    Nämner några namn jag inte så på rak arm kan komma på att jag har sett dig skriva om i alla fall (jag kan ha nämnt dem förr, dock). Påminnelse om du är vagt bekant med dem sedan tidigare, värt att kolla upp annars:

    Maureen F. McHugh. Börja med China Mountain Zhang. Typ allt av James Tiptree, jr. (Men henne har du åtminstone läst noveller av, eller hur?) Har du läst Joanna Russ The Female Man? Nicola Griffith är bra, och inte bara när hon skriver fantastik. Kelley Eskridge. Johanna Sinisalos Bara sedan solen sjunkit. Jag har någon form av halvtaskig recension på Catahya. Octavia Butler: kallade sig själv utpräglad romanförfattare, man jag gillar hennes noveller. Karen Joy Fowler. Jo Walton.

    //JJ

    • Johan skriver:

      Jo Walton har du redan läst, slog det mig, ja. Nåväl.

      //JJ

      • Anna skriver:

        Maureen F. McHugh, Kelley Eskridge och Karen Joy Fowler har jag inte hört talas om tidigare, så de ska kollas upp. Och Tiptree måste jag läsa mer av – älskade ”Love is the Plan, the Plan is Death” och ”Painwise”. ”Bara sedan solen sjunkit” har jag läst och gillade. Octavia Butler, Joanna Russ och Nicola Griffith har jag tänkt läsa jättelänge, så nu får jag väl äntligen faktiskt ta och göra det. Jo Walton har jag visserligen läst, men bara ”Among Others” än så länge.

    • snowflake skriver:

      … Och här har Johan redan hunnit tipsa om alla dem jag tänkte tipsa om. Framför allt underbaraste Octavia E Butler.

  5. Andreas skriver:

    Enkelt: Elizabeth Moons´s The Deed of Paksenarrion, en fantasy trilogi utgiven i en bok som också råkar vara den bästa bok jag någonsin läst och den enda fantasybok som fått tårarna att rinna (läste böckerna 3ggr på rad första gången).

    En fåraherdes dotter som rymmer hemifrån för att undvika tvångsgifte och som istället tar värvning som soldat. Böckerna är bitvis väldigt, väldigt starka och brutala i sin skildring men samtidigt också väldigt detaljerade och verklighetstrogna då Moon själv varit marinsoldat och är något av en militärhistoriker.

Kommentera

