Konsten att läsa serier II

Hör och häpna: jag, notorisk seriefobiker (nåja), ägnade igår en del av eftermiddagen åt att sträckläsa första numret av Utopi. Ja, ni läste rätt – jag har sträckläst ett seriemagasin. Att påstå att jag är seriefrälst är väl lite att ta i, men faktiskt så var Utopi en väldigt trevlig läsupplevelse. Jag tycker faktiskt att samtliga berättelser var bra, även om ”Tea Party” (den handlar ju om en tävling om vem som bjuder på det bästa teet!) och ”Kronprinsen av Zolmax” nog var allra bäst.

Mest läste jag den för att jag var lässugen men för tillfället inte orkade med Terminal World (de bara går och går och kommer aldrig fram), och tänkte att då kan jag ju testa att läsa lite serier istället. Vilket gick alldeles utmärkt – kanske var jag i något speciellt serieläsarmode som jag bara hamnar i den första fredagen i september om jag samtidigt är mitt i en Alastair Reynold-roman eller något? Emellanåt glömde jag visserligen bort att titta på bilderna, men jag tror inte att jag missade så mycket ändå. Så nu ska jag spara på Utopi nummer två ett tag, tills serieläsarlusten slår till igen. Eller borde jag kanske skriva om serieläsarlusten slår till igen? (Pepparpeppar, ni vet.)

Det här inlägget postades i klottrigt och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Konsten att läsa serier II

  1. Nike Bengtzelius skriver:

    Låter som om du är lika hopplös på serier som jag. Jag tycker visserligen om dem och läser serier med jämna mellanrum – men jag glömmer också att titta på bilderna. Insåg det när jag och min sambo läste The Walking Dead och det tog åtminstone fyra gånger så lång tid för honom att läsa klart ett uppslag som för mig… -___-)

Kommentera

