Höstenkät

Från Dantes bibliotek.

Nu är det snart höst och de mysiga lästillfällena blir fler och fler. Vilken bok tycker du att alla skall läsa i höst?
Vad som helst från den här listan.

Som alla vet innebär hösten även bokmässa, vad får årets besökare absolut inte missa?
Jag tror faktiskt inte att jag ska gå i år, så jag har ingen aning.

I år är det tyskt tema som gäller på bokmässan, vilken är din absoluta favoritbok från en tysktalande författare?
Bläckhjärta av Cornelia Funke.

På tal om andra länder och så… Vilken bok innehåller den bästa reseskildringen?
Eh, oj. Det har jag nog aldrig ens tänkt på.

Du ska på semester en vecka och (hemska tanke) du får bara plats med tre böcker i packningen, vilka blir det?
Tre tjocka böcker, som jag är ganska säker på att jag kommer gilla. Om jag skulle välja enbart från den jag har i bokhyllan just nu: Imajica av Clive Barker, Carrion Comfort av Dan Simmons och Terminal World av Alastair Reynolds.

Hösten tenderar ju att innehålla en hel del väderomslag, vilken bok där vädret har en central roll bör alla läsa?
Jag tänker direkt på George R.R. Martins A Song of Ice and Fire. Winter is coming.

På hösten är det extra viktigt att unna sig långa stunder med en kopp te/kaffe i soffan och någon mysig tidning. Ja, vilken tidning klarar du dig inte utan?
Jag läser väldigt sällan tidningar, men när jag väl gör det så är det antingen Sweden Rock Magazine eller någon fototidning.

Om du fick bjuda någon litterär karaktär på fika vem skulle det då bli och varför?
Logen Ninefingers från Joe Abercrombies The First Law. Mest för att jag skulle vilja se honom börja käka på blommorna jag skulle ha ställt fram på bordet i just det syftet.

När dagarna blir mörkare och mörkare spenderar vi mer tid inomhus och det betyder mer tid till våra älskade böcker. Om du fick möjlighet till obegränsat antal hyllmeter, hur skulle du då organisera dina böcker?
Ungefär som jag gör nu – favoritförfattarna längst upp och sedan resten i någon slags halvordnad oordning.

Hösten innebär även långa kvällar framför TVn, vilken bokfilmatisering är den som har lyckats allra bäst?
Jag tittar väldigt sällan på tv och film, men en bra bokfilmatisering är helt klart Hellrasier, som i bokform heter The Hellbound Heart. Beror antagligen på att det är författaren själv som har regisserat. Och att författaren/regissören i fråga är Clive Barker. Sedan så har vi ju Blade Runner som är mycket bättre än boken som gav upphov till den, men å andra sidan är ju boken och filmen inte speciellt lika varandra.

Det här inlägget postades i enkäter, listor & dylikt. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Höstenkät

  1. Therese skriver:

    Åh, vilken bra lista med böcker som alla borde läsa du har skrivit! Den skall jag studera närmare.

Kommentera

