Halfhead och hemskheterna

Jag utser nu officiellt Halfhead till den vidrigaste bok jag hittills har läst i mitt liv. Inte enbart på grund av dess blodiga innehåll, utan mest för att den innehåller något som med lätthet kammar hem titeln Det Äckligaste Någonsin. Dessutom så är det faktiskt smått imponerande hur mycket blod, köttslamsor, inälvor, kannibalism, mänsklig ondska och psykopater en författare kan klämma in på drygt 370 sidor, och lyckas göra det bra. Jag gnäller ofta om att vissa författare som skriver om äckliga saker går för långt, så att det bara känns som om de klämt in alldeles för mycket våld, blod, sex, you name it, enbart för att de kan och vågar. Så känns det inte med Stuart B. MacBride. Det är vidrigt och äckligt och smått kväljningsframkallande, men han gör det bra. Mycket bra till och med. Jag fascineras nästan lika mycket som jag äcklas, och det är ju inte direkt så att jag lägger ifrån mig boken. Jag vill ju veta vad som händer, och vad för hemskheter han hittar på härnäst. Ännu har det i alla fall inte dykt upp något som kan toppa den scen som för tillfället (och som lär vara det är bra tag till) är utnämnd Det Äckligaste Någonsin. Men jag har ju femtio sidor kvar, så vem vet vad som hinner dyka upp.

Dessutom så blev jag väldigt sugen på att samla ihop en hel hög skräckböcker och läsa nu i höst. Exempelvis Books of Blood 4 -6 av Clive Barker, David Wellingtons 13 Bullets och Frostbite, Bite Marks av Terence Taylor, någonting av Dan Simmons, lite zombies, och någon antologi med skräcknoveller. Jag ska ju till Stockholm och SF-bokhandeln på fredag, så en del skräck lär väl få följa med mig hem om behovet av att läsa om mer hemskheter håller i sig.

Det här inlägget postades i klottrigt, om läsning & böcker och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

