Makabert

Så, tog mig igenom The Difference Engine till slut, till stor del på grund av att jag bestämde mig för att börja med Stuart B. MacBride’s Halfhead efter den. Än så länge har jag bara läst fyrtio sidor, men fy, vilken jävla äcklig bok det är. Jag är inte jättekänslig när det gäller blod och köttslamsor och liknande i bokform men usch, för att uttrycka det milt. Under allt blod och alla övriga äckligheter verkar det dölja sig en ganska ordinär thriller-handling, men vem vet – den kan ju vara full av överraskningar.

Dock verkar den vara riktigt bra, och dessutom så utspelar den sig i Glasgow! (Jag hyser någon slags underlig besatthet av staden Glasgow, trots att jag ännu inte har varit där. Vad denna besatthet beror på vet jag inte riktigt, men det kan ha något med dess regniga klimat att göra.) I en inte alltför avlägsen futuristisk och ganska dystopisk version av Glasgow, visserligen, men Glasgow nevertheless. Jag tror att jag kommer gilla den här boken.

Och, angående mitt förra inlägg om inledningar, så börjar Halfhead för övrigt med orden There’s blood everywhere. Ingen mening som kommer vara fastetsad i mitt minne för resten av livet, men den tilltalar ju onekligen min mer makabra sida.

Det här inlägget postades i klottrigt och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

