Minnesvärda inledningar och viljan att läsa vidare

Jag har läst ungefär 100 sidor av The Difference Engine av Gibson och Sterling, och än så länge så tycker jag att den är seg och föga intressant. Trots att den utspelar sig i ett steampunkigt och kontrafaktiskt London i mitten av 1800-talet och innehåller några ganska intressanta karaktärer, så lyckas inte boken engagera mig. Det känns inte riktigt som om den är påväg någonstans. Samtidigt så vill jag inte ge upp en bok som jag har hört mycket bra om efter att enbart ha läst början av den.

Fast å andra sidan så är jag väldigt svag för bra inledningar. Det är väl kanske lite löjligt, egentligen, men jag tycker att den första meningen gör mycket. En av mina favoritböcker, Mister B. Gone av Clive Barker, börjar med en av de bästa första meningarna någonsin: Burn this book. Inget talesstreck, inga citationstecken. Bara en uppmaning till läsaren att bränna boken. En annan favoritbok, Vellum av Hal Duncan, börjar med orden ”A burning map, my friend Jack used to say, every epic should start with a burning map.” En tredje, Catherynne M Valentes Palimpsest, börjar med en beskrivning av en fabrik som tillverkar ohyra och insekter; råttor, bin, kackerlackor. Och graffiti.

Inledningar – den första meningen, det första stycket – är viktiga. Det är lite som när man lyssnar på en låt för första gången; är introt bra, så fortsätter man att lyssna. Jag har aldrig lagt ifrån mig en bok baserat på en första mening, för det skulle enbart vara dumt, men jag börjar bilda mig en uppfattning om boken redan efter att ha läst de första orden. En bra inledning gör mig positivt inställd till boken, och jag tror att ens inställning till boken faktiskt spelar en stor roll i ens bedömning av den. Dessutom så får en bra inledning mig att genast vilja läsa vidare, att ta reda på var den där första meningen leder.

The sea is full of saints. Med de orden börjar Kraken av China Miéville. Den meningen fångar min uppmärksamhet, får mig direkt att vilja veta mer, mer om helgonen som havet är fullt av, mer om berättelsen som dessa ord öppnar. Och om sex stycken ord så lätt kan få mig att vilja störtdyka in i berättelsen så borde ju 100 sidor av en bok ha mycket större chans att övertyga mig? Att de inledande meningarna i alla böcker jag läser ska fånga min uppmärksamhet lika lätt som exemplen ovan är ju ingenting jag förväntar mig, och det finns ju dåliga böcker som öppnar med bra meningar också, så en minnesvärd inledning är ju ingen garanti för att boken lever upp till den. My father lost me to the Beast at cards, exempelvis. Detär den första meningen i en novell som heter The Tiger’s Bride av Angela Carter, som jag läste för drygt ett år sedan. Novellen var inget vidare, men de inledande orden fastnade i minnet.

Som sagt, en fängslande första mening som sedan följs av en minst lika fängslande berättelse är ingenting jag väntar mig när jag öppnar en bok. Men jag föredrar ändå böcker med en relativt kort startsträcka. Jag brukar ha 100 sidor som ungefärlig gräns. Det är visserligen inte så mycket av exempelvis en fantasyklump på sju-åttahundra sidor där man som läsare ska introduceras till en helt ny värld av episka proportioner med invecklade politiska intriger och lika många karaktärer som sidor, men det brukar räcka. Och 100 sidor av The Difference Engine, med sitt sidantal på 383 sidor, är faktiskt en dryg fjärdedel av boken. Vilket är ganska mycket, med tanke på att jag ännu inte har fått någonting som driver mig till att läsa vidare i boken, förutom viljan att läsa ut den snabbt så snabbt som möjligt så att jag kan börja på något nytt.

Det här inlägget postades i om läsning & böcker och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Minnesvärda inledningar och viljan att läsa vidare

  1. Intressant. När det gäller bloggeri tycker jag att många inte är medvetna om hur viktigt det är med bra rubriker. Din rubrik fick mig att öppna länken.

    • Anna skriver:

      Jag är likadan – när jag kollar på bokbloggar.nu efter inlägg att läsa så är det ju de rubriker som lockar mig mest som jag klickar på.

  2. Ping: Makabert | In Another Library

Kommentera

