”It was turning off London.”


Ibland när jag läser barn- och ungdomsböcker brukar jag önska att jag hittat dem när jag var yngre, eftersom det finns ett flertal böcker som idag inte lämnar något större avtryck hos mig som mitt tioåriga jag skulle ha älskat och läst om och om igen. Un Lun Dun är lyckligtvis inte en sådan bok.

Trots att den lider av en någorlunda svag början, så tar boken snart igen det med sin omtumlande, fantasifulla resa genom UnLondon, där allt som Londonborna inte vill ha eller kastar bort hamnar. Den är ett fantastiskt fantasyäventyr, där många av genrens tröttsamma klichéer helt vänds helt uppochned. Den är så sprängfylld med liv, och liksom svämmar över av av skaparglädje och fantasifullhet – precis som Kraken, fast bättre. Mycket bättre, till och med. Dessutom är den illustrerad med underbara små teckningar av författaren själv, som förhöjer läsupplevelsen ytterligare ett snäpp. Fantastisk liten bok.

”What you need-” he flourished his sleeve, ”-is this. The hautest of couture. Be entertained while you wear. Never again need you face the misery of unreadable clothes. Now you can pick your favourite works of fiction or non-fiction for your sleeves. Perhaps a classic for the trousers. Poetry for your skirt. Historiography for socks. Scripture for knickers. Learn while you dress!”

Det här inlägget postades i klottrigt och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till ”It was turning off London.”

  1. Sara BE skriver:

    Åh, jag började läsa den här boken, men var inne i en så stressig period att jag liksom tappade bort den. Jag gillade det jag läste väldigt mycket så jag ser fram emot att plocka upp den igen. Tack för påminnelsen! :)

Kommentera

