Struktur & sortering

Idag har jag sorterat om min bokhylla. Igen. Sedan jag flyttade i mars har jag sorterat om den fler gånger än vad jag gjort på minst fem år. I början hade jag böckerna slumpvis uppställda, och trivdes rätt så bra med det men de är aningen för många för att en sådan placering ska fungera. Sedan sorterade en kompis dem efter färg, vilket var grymt snyggt och minst lika opraktiskt. Efter det började jag flytta runt böckerna och provade flera olika sorteringar, men det slutade med att jag ställde upp dem i alfabetisk ordning efter författarens efternamn, som jag hade innan jag flyttade. Men nu så är de uppdelade i fantasy, science fiction och skräck, även om de fortfarande står i alfabetisk ordning efter författarens efternamn inom de tre grupperna. Jag är inte jättenöjd, men det får duga tillsvidare.

Dessutom så har jag strukturerat om lite bland kategorierna här på bloggen. Det kändes så onödigt att ha massor av kategorier med cirka tre inlägg i varje, så jag skar brutalt ned antalet kategorier till fem och lade till massor av taggar istället. Numera är det mycket enklare att välja kategori och det känns som om det är mer ordning på inläggen.

Det här inlägget postades i om läsning & böcker och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Struktur & sortering

  1. Johan A skriver:

    I början av min karriär som oförmögen att gå tomhänt från en bokhandel så brukade jag sortera om böckerna då och då, efter storlek (praktiskt!) eller till och med efter hur bra jag tyckte om dem. Efter att de blev så många att sådana system tedde sig opraktiska hade vi skönlitteraturen länge sorterad efter genre, men det blev frustrerande att ha samma författare stående på flera olika ställen. Numera står all fiktionsprosa utom svenska barnböcker samsorterad. Med tiden har jag också kommit att inse att all klassifikation respektive sortering i ens eget bibliotek bara fyller syftet att man ska kunna hitta sina böcker. Det är ju inte ett offentligt bibliotek; man behöver inte sortera som ett folkbibliotek som ju måste anstränga sig för att låntagarna lätt ska hitta sådant som de är intresserade av. För mig själv fyller det ju ingen funktion att särsortera sf och fantasy, exempelvis. Det tog tid för mig att inse.

    Samuel Pepys hade sitt bibliotek sorterat i storleksordning, läste jag härom dagen. Han hittade i det genom att varje bok fick ett ordningsnummer, så kunde han se i sin katalog var den stod. På detta sparade han mycket utrymme eftersom ingen hylla behövde vara onödigt hög. Jag undrar om inte det vore ett system att fundera på; någon gång under nästa år tror jag att vårt bibliotek inte längre räcker till för böckerna.

    Finns du på LibraryThing?

    • Anna skriver:

      Jag hade också mina böcker sorterade efter storlek väldigt länge och trivdes bra med det, förutom att jag sällan kunde ha alla böcker av en författare bredvid varandra. Men jag funderar på om jag ska plocka ur alla böcker och återinföra kaossorteringen. Jag har ju ännu inte så många böcker att jag har alltför stora problem med att hitta enkilda titlar. Dessutom så tycker jag att de flesta system gör det så krångligt att få in nya böcker på rätt plats. Helst vill man ju inte behöva flytta på alla andra böcker i hyllorna varje gång.

      Det var ju faktiskt ett väldigt smart sätt att sortera sina böcker, fast personligen är jag så dålig på att katalogisera mina böcker. Jag har gjort det många gånger, men glömmer sedan att föra in nya titlar efter ett tag. Nej, jag har inte LibraryThing, men funderar på att skaffa. Det skulle nog lösa katalogiserings-problemet.

Kommentera

