”Then the lights went out, and Shadow saw the gods.”

Jag har läst en hel del böcker av Neil Gaiman – åtta stycken, varav två novellsamlingar, närmare bestämt. Det mesta har varit bra, en del riktigt bra, lite av det har varit sådär. Hans böcker är bra – fantasifulla och underhållande, och dessutom så han skriver bra och skapar trovärdiga karaktärer, men ingen av dem har lyckats göra mig riktigt Gaiman-frälst. Förrän nu. American Gods är inte bara den bästa Gaiman-bok jag läst, utan har också redan halkat in på listan med de bästa böcker jag läst någonsin. Jag har visserligen lite drygt 150 sidor kvar, men jag tror inte att min uppfattning om den kommer att hinna förändras speciellt mycket, åtminstone inte till det sämre.

Den är så underbart bra, alltifrån handling och karaktärer till språk. En av anledningarna till att jag gillar den mer än Gaimans övriga verk tror jag kan bero en del på att den är så mörk och liksom tyngre än allt annat jag läst av honom. Emellanåt har jag upplevt hans böcker som nästan lite flamsiga, snarare än enbart humoristiska, och även om jag inte har något emot lite flamsighet så föredrar jag mörka berättelser.

Men även om American Gods är mörk så finns såväl humorn som fantasifullheten kvar, medan flamsigheten lyser med sin frånvaro. Dessutom så finns det mycket i boken som jag gillar: gamla gudar, en smått osympatisk huvudkaraktär, mörka drömmar och underfundig humor. Och så älskar jag idén som är bokens grundval: de gamla bortglömda gudarna som kämpar sig vidare trots att ingen längre vare sig tror på eller dyrkar dem. Gaiman skildrar gudarna och deras liv väldigt skickligt – det känns som om det är precis så som gamla bortglömda gudar skulle bete sig om det fanns några.

Nu ska jag läsa vidare. Något längre och mer recensionsaktigt kan eventuellt dyka upp när jag läst ut den.

Det här inlägget postades i klottrigt och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

