21 frågor

Eftersom det är lite dött här för tillfället, så slänger jag upp en enkät.

1. Om du för en dag fick hoppa in i en bok, och leva där – vilken bok skulle du välja?
Abarat av Clive Barker. En av de bästa sekundärvärldarna någonsin.

2. Vilken bok ska du börja på härnäst?
Jag vet inte. Just nu läser jag Schismatrix av Bruce Sterling, så någonting som inte är tung SF.

3. Är det övervägande med kvinnliga eller manliga karaktärer i din bokhylla?
Karaktärer? Ingen aning. Det är nog ganska jämnt, om man räknar enbart huvudkaraktärer. Annars är det nog män. Det tenderar att vara mest män med i böcker.

4. Hur får du oftast boktips?
Bokbloggar, Catahya, fantastikrelaterade sidor, och ibland kompisar.

5. Vad är det främst som lockar dig till att läsa en bok?
Jag vet inte riktigt. Oftast kan det nog vara omslaget som fångar min uppmärksamhet först, men jag läser ju aldrig en bok bara för att jag tycker att den är snygg (okej, det kan ha hänt någon gång), så då kollar jag upp boken, försöker hitta någon recension av den och bedömmer om det kan vara något för mig.

6. När blir en bok för lång?
När den är dålig eller när författaren spenderar alltför många sidor på oväsentligheter.

7. Sämsta boken du läst?
Det finns några stycken som jag tycker har varit riktigt hemska, men jag vet inte riktigt vilken som var värst.

8. Vilken bok borde ALLA läsa?
Allt av Clive Barker och Hal Duncan. Främst Weaveworld, Books of Blood och The Books of the Art (Barker) och The Book of All Hours (Duncan). Och tydligen så gillar jag böcker som har ordet book i titeln.

9. Vilken genre finns det mest av i din bokhylla?
Fantastik.

10. Minst av?
Samtliga övriga genrer.

11. Måste du läsa ut alla böcker du börjar med?
Nja. Jag har blivit bättre. Förrut läste jag tvångsmässigt ut alla böcker jag påbörjade, hur illa jag än tyckte om den. Numera kan jag lägga ifrån mig böcker jag inte orkar med, men jag tycker att det är lite svårt.

12. Det är filmen ”Day after tomorrow” på riktigt och för att inte frysa ihjäl måste du hålla liv i elden. Vilka böcker offrar du till brasan?
Bibeln. Och några pocketböcker, kanske.

13. Aliens/robotar/en sekt tar över världen och bannlyser alla böcker utom en. Vilken tycker du ska vara den bok som sparas och varför?
Omöjligt att välja ju. Jag väntar med att svara på den frågan tills en antologi med alla mina favoritnoveller av samtliga favoritförfattare släpps eller något.

14. Jultomten hälsar på dig och säger att det aldrig mer blir någon jul om du inte skriver in dig själv i en bok. Vilken bok vill du vara med i och vad gör du därinne?
I så fall stannar jag kvar i Abarat och besöker alla de tjugofem öarna med den senaste utgåvan av Klepps Almanack i handen som reseguide.

15. Din favoritförfattare åker limo/skateboard/pulka förbi dig. Givetvis springer du efter. Vem är författaren och vad frågar du?
Jag skulle inte se det. Tenderar att gå med blicken stint fästad i marken när jag är ute.

16. Vilken bokkaraktär hatar du mest?
Religiösa fanatiker. Och sexister.

17. Om du skulle skriva en egen bok – vad skulle den handla om?
Den skulle antagligen vara en salig röra av allt jag själv gillar att läsa om.

18. Vilken typ av böcker behövs det fler av?
Böcker skrivna av Clive Barker och Hal Duncan. Nejmen, jag vet faktiskt inte. Bra vampyrböcker a lá Dracula, Sunshine, Fevre Dream och Interview with a Vampire, kanske?

19. Bästa barndomsbok?
Harry Potter, speciellt nummer tre. Och Bläckhjärta av Cornelia Funke.

20. Finaste budskapet från en bok du har läst?
Finaste?  Jag vet inte. Jag vet inte om jag gillar böcker med fina budskap.

21. Bästa bokcitatet?
Skulle jag kunna välja ett så skulle jag antagligen inte ha en hel blogg dedikerad till bokcitat. Men om jag ska välja ut ett citat som jag gillar, som inte är av Barker eller Duncan, så är det någon det här från Lud-in-the-Mist av Hope Mirrlees (fast jag har antagligen ändrat mig imorgon):

”The malady you suffer from should, I think, be called ‘life-sickness’. You are, so to speak, a bad sailor, and the motion of life makes you brain-sick. There, beneath you, all around you, there surges and swells, and ebbs and flows, that great, ungovernable, ruthless element that we call life. And its motion gets in your blood, turns your head dizzy. Get your sea legs, Master Nathaniel! By which I do not mean you must cease feeling the motion… go on feeling it, but learn to like it; or if not to like it, at any rate to bear it with firm legs and a steady head.”

Enkät från bokclara.

Det här inlägget postades i enkäter, listor & dylikt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

