Bibliotekslån


Idag var jag på biblioteket för att dryga ut min sommarläsning lite. Om ungefär en vecka åker jag till Spanien, därefter till Stockholm och sedan kommer jag antagligen att tillbringa en del tid ute på landet, och då är det bra att ha så många olästa böcker som möjligt hemma.

Häromdagen så sökte jag efter Schismatrix Plus av Bruce Sterling i bibliotekskatalogen, utan att hitta den. Men idag, när jag letade efter en annan bok, så hittade jag den ståendes i hyllan (under engelsk skönlitteratur, snarare än SF/fantasy, dock). Sedan när jag skulle låna den i lånemaskinen så fungerade det inte, varpå jag gick fram till lånedisken och bad dem låna den åt mig. Antagligen så fanns den väl inte i databasen, eftersom den inte gick att hitta i katalogen eller att låna. Efter att bibliotikarien bakom disken försökt låna den utan resultat så tittar hon strängt på mig. ”Tog du den verkligen ur hyllan?”, frågar hon misstänksamt. Var skulle jag annars ha fått den ifrån? Tagit med en bok hemifrån för att låna? Men det kanske är en vanlig förteelse att folk smugglar med sig sina egna böcker in på biblioteket och försöker låna dem, vad vet jag. Jag fick i alla fall med mig boken hem till slut, tillsammans med Glimmering av Elizabeth Hand, Everville av Clive Barker, Holy Fire av Bruce Sterling och A Time of Changes av Robert Silverberg.

För några veckor sedan beklagade jag mig på Twitter att jag läst alla de böcker jag vill läsa på biblioteket (inte helt sant – det finns väl lite kvar), men nu har jag upptäckt att det finns en hel del äldre fantastik, främst SF, som har magasinerats men som går att låna ändå. Asbra ju.

Det här inlägget postades i om läsning & böcker och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Bibliotekslån

  1. jophan skriver:

    Hej!

    Jag har lagt till en länk för din blogg här: http://fandom.se/forum/viewtopic.php?f=15&t=1768

Kommentera

