”For we who are not, or were not, our bodies: we, for whom flesh is, or was, only one possible clothing.”

Samtliga noveller i Looking For Jake and Other Stories av China Miéville utspelar sig i London (utgår jag ifrån – London nämns inte i alla berättelser, men i de flesta), och handlar bland annat om en man med ett fönster som visar en annan värld, gator som är i krig med varandra, ett olycksbådande bollhav och en man som kan kommunicera med hus.

De tre bästa novellerna är ”Familiar”, ”Jack” och ”The Tain”. Den förstnämnda handlar om en häxa som inte riktigt får vad han väntar sig när han åkallar sin familiar (finns det någon vettig svensk översättning av det ordet?) och gör sig av med den genom att dumpa den i en flod. Efter det får man följa hur den undersöker världen och anpassar sig till den, på sitt säregna sätt.

”Jack” handlar om Jack-Half-A-Prayer, en karaktär ur Miévilles roman Perdido Street Station. Den berättas inte ur Jacks perspektiv, dock – istället är det en annan man som berättar om Jack. Jag gillar nog mest den här novellen eftersom det handlar om just Jack, som är en av de bästa karaktärerna från Perdido Street Station, enligt mig.

”The Tain” – novellen som titelcitatet är taget ifrån – börjar som en typisk postapokalyptisk berättelse: någonting fruktansvärt har hänt, världen (London åtminstone) och mänskligheten är slagna i spillror och de få människor som är kvar kämpar tappert mot den överlägsna fienden som finns överallt och som ter sig omöjlig att slåss mot. Den berättas delvis av en av dessa överlevare vid namn Scholl och delvis av dessa fiendevarelser. Första kapitlet, eller vad man ska kalla det, berättas av Scholl och jag finner det ganska så oengagerande. Men sedan berättas nästa del av de varelser som har invaderat världen, varelser som mänskligheten ovetandes har hållit fångade under tusentals år, och man börjar förstå vad de är för något och deras motiv. Och berättelsen blir plötsligt väldigt mycket mer intressant. De kapitel som berättas av varelserna fortsätter att vara novellens bästa delar, men resten är inte dåligt det heller. Jag är inte överdrivet förtjust i postapokalypsberättelser, men den här är riktigt bra.

Större delen av de resterande novellerna är bra de också och jag gillar hur de flesta av dem balanserar precis på gränsen mellan skräck och fantasy. Den enda novell som jag inte gillar i samlingen är ”On the Way to the Front”, som är en kort serie vars handling beskrivs rätt bra redan i titeln. Sedan så tycker jag att ”‘Tis is the Season” och titelnovellen är ganska svaga. Den förstnämnda handlar om en framtid där julen ägs av YuleCo och det är olagligt att fira jul om man inte köp licens, och den andra om… ja, en man som letar efter sin vän Jake i värld där det större delen av mänskligheten verkar ha gått upp i rök. Jag missade antaglingen någonting viktigt i novellen när jag läste den för den engagerade mig inte alls.

Det här inlägget postades i recensioner och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

