Identitet och underkläder

Har precis börjat på Ink av Hal Duncan, och igår när jag satt och läste så påträffade jag följande mening:

”…but I leave the corpse his clothes for decency, and because the stench of his psychic sweat on them might confuse me, what with the skinsuit still a little ruffled and riding wrong on me like a boyfriend’s underwear shaped to the snook of another’s nooks.”

Den här karaktären har iklätt sig en mänsklig hud och identitet, har transformerats och blivit den identiteten, och jämför det med att använda en annan persons underkläder. Fantastiskt roligt, eftersom det känns som en ganska banal jämförelse.

Men identitet-och-underklädes-jämförelser åsido så är boken minst lika bra som förväntat. Jag har alltid svårt att läsa uppföljaren till en bok som jag verkligen tycker om eftersom det ganska ofta händer att bok nummer två inte riktigt är lika bra som nummer ett och då blir man så besviken. Men än så länge är Ink precis lika fantastisk som sin föregångare och när jag har läst ut den så tror jag att jag ska hålla mig borta från bloggen lite och bespara cybersfären min överentusiastiska fanatism.

Det här inlägget postades i klottrigt och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

