Att planera sin läsning

Jag är extremt dålig på att planera min läsning. Jag är dessutom väldigt dålig på att välja vilken bok jag ska läsa härnäst. För ett tag sedan så bestämde mig jag för att ta ett låna-böcker-uppehåll; det vill säga, att jag inte skulle låna en enda biblioteksbok på en månad för att istället läsa de böcker jag har i hyllan. Det slutade med att jag, varje gång jag läst ut en bok, satt länge, länge framför bokhyllan och försökte välja vad jag vill börja på. För när jag har biblioteksböcker hemma så prioriterar jag dem, eftersom de ska lämnas tillbaka. Jag prioriterar också såklart recensionsexemplar och böcker som jag ska ha läst ut till en viss tidpunkt – bokcirkelböcker och sådant. Men när jag får välja helt fritt vilken bok jag ska läsa så tar det stopp. Vill jag läsa skräck, steampunk, postapokalyps, episk fantasy eller något annat? Vill jag ha en tegelsten eller en tunn bok? En roman eller novellsamling? Och så vidare i all oändlighet. Häromdagen så ville jag ha en ganska kort bok, bestämde jag mig för. Det slutade med att jag valde Alan Campbells Scar Night som är drygt femhundrasjuttio sidor. Så att ens planera vilken på jag ska läsa härnäst medan jag håller på med en bok är något jag ganska sällan gör, eftersom jag alltid ångrar mig ändå sedan när det väl är dags att välja.

Men åter till vad inlägget skulle handla om: sommarläsningsplanering. I år har jag faktiskt planerat lite grann vad jag ska läsa i sommar. När jag köpte Ink av Hal Duncan för en månad sedan så bestämde jag mig för att spara den till sommarlovet eftersom jag hade mycket att göra i skolan och kände att det inte vore en smart idé att börja läsa en bok som jag antagligen skulle prioritera framför att skriva analyser och komplettera tråksaker. Utöver Ink ska jag läsa The Quantum Thief av Hannu Rajaniemi, Best Served Cold av Joe Abercrombie, Un Lun Dun av China Miéville, Terminal World av Alastair Reynolds, Black Man av Richard Morgan och Udda Verklighet av Nene Ormes. Den sista ska jag dock läsa till en bokcirkel, till vilken jag även ska läsa en valfri urban fantasybok. Jag har inte bestämt mig ännu, men det blir nog Someplace To Be Flying av Charles de Lint eller War for the Oaks av Emma Bull.

Och, på tal om läsplanering, så kanske någon undrar hur det gick med min lista med läsmål för året. Över förväntan, faktiskt. Jag har läst ungefär hälften av böckerna, och kommer nog att läsa hälften av de återstående böckerna också. Jag kommer i alla fall inte att läsa An Orange Clockwork. Jag läste tre kapitel av den och tröttnade, för den var väldigt jobbigt skriven. Egentligen tycker jag att det är lite häftigt att författaren har skrivit boken i den ”framtidsslang” som huvudpersonen använder sig av, men jag orkade bara inte.

Det här inlägget postades i om läsning & böcker och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Att planera sin läsning

  1. Emma skriver:

    Kul att du skriver igen! Inte för att min önskelista direkt dammar igen men det finns alltid plats för fler spännande upptäckter :)

Kommentera

