Muterad boksmak

Jag har börjat inse (aningen motvilligt, kanske) att min boksmak har muterat litegrann den senaste tiden. Förut gillade jag urban fantasy av den typ som exempelvis Kelley Armstrong, Jaye Wells och många fler skriver: nutid, storstadsmiljö, vampyrer, varulvar, häxor, älvor och så vidare. Ofta med en varierande grad av romantik. Jag har läst massvis med böcker i denna genre och har alltid funnit dem underhållande. Men nu har jag helt tröttnat. Jag har uppföljarna till ett flertal olika påbörjade serier i bokhyllan och noll lust att läsa dem.

Jag har dessutom nästan helt övergivit den mer klassiska fantasyn, och istället börjat ersätta den med SF. Visserligen så skulle jag ju börja läsa mer SF, men det känns ändå konstigt att min boksmak ändrat riktning så plötsligt och utan att riktigt informera mig först. Jag kollade igenom lite gamla recensioner på Catahya häromdagen och undrade hur jag kunde ha betygsatt den eller den boken si eller så. Hittade också en rätt så gammal lista på böcker jag ville läsa när jag säkerhetskopierade mina textdokument för ett tag sedan och skulle utan tvekan kunna rensa bort minst hälften av alla titlar på den listan. Dessutom blir jag alltmer förtjust i noveller – förut skydde jag noveller, nu har jag hur många olästa antologier och novellsamlingar som helst i hyllan. Det är ju inte speciellt konstigt egentligen att ens boksmak förändras efter ett tag, speciellt som jag har läst ganska intensivt inom vissa subgenres och antagligen förläst mig lite, men det känns som om det har skett ganska plötsligt.

När jag tittar igenom listan över lästa böcker i år så syns dock inte förändringen så tydligt. Men den syns i bokhyllan och i mina senaste bokinköp. Idag till exempel så lämnade jag en hög med böcker, som bestod till största delen av urban fantasy, paranormal romance och en och annan gammal skräckbok som jag tröttnat på, till en second hand-bokhandel och när butiksinnehavaren sade att jag fick ta ett par böcker i utbyte så valde jag två SF-romaner av Richard Morgan – Black Man och Broken Angels. Jag utesluter inte helt möjligheten att någonting från yttre rymden har trixat lite med min hjärna.

Det här inlägget postades i om läsning & böcker. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Muterad boksmak

  1. jophan skriver:

    DIn litteratursmak har helt enkelt utvecklats. Det är En Bra Sak(TM).

Kommentera

