Årssammanfattning: 2010

Året började med Lirael av Garth Nix och avslutades med The Eyre Affair av Jasper Fforde. Sammanlagt har jag läst 113 böcker i år, vilket är 13 stycken sämre än förra året då jag läste 126 stycken.

Årets bästa böcker: Sunshine av Robin McKinley, The End of Mr. Y av Scarlett Thomas, Fevre Dream av George R.R. Martin, Cabal av Clive Barker, Paris Immortal av S. Roit, Palimpsest av Catherynne M. Valente och sist men inte minst Vellum – The Book of All Hours av Hal Duncan.

Årets sämsta böcker: Alvprinsen av Susan Price, Merrick av Anne Rice, Svenska Kulter av Anders Fager och Set the Seas on Fire av Chris Roberson.

Jag är extremt dålig på att hålla nyårslöften, så därför sätter jag inte upp några löften angående mitt läsande, utan läsmål istället (skillnaden är enorm, jag lovar). Så läsmålen för 2011 är följande:

  1. Läsa betydligt mer sf. Tack vare herr Arjen A. Lucassen, och främst Ayreon och Star One, så har mitt intresse för sf vuxit rejält den senaste tiden.
  2. Läsa mer steampunk. Jag har läst massor om genren, men ännu knappt några böcker inom den. Det ska det bli ändring på.
  3. Köpa mer böcker. Förra året köpte jag lite böcker för att vara jag, och i då jag kommer flytta i februari/mars behöver jag nya böcker att fylla ut all extra plats med. ;>

Följande böcker ska dessutom läsas innan året är slut:

  1. Do Androids dream of electric sheep?, Phillip K. Dick
  2. Kraken, Chine Miéville
  3. Best Served Cold, Joe Abercrombie
  4. Weaveworld, Clive Barker
  5. Ink, Hal Duncan
  6. Logan’s Run, George Clayton Johnston & William F Nolan
  7. The Stress of Her Regard, Tim Powers
  8. The Magicians and Mrs. Quent, Galen Beckett
  9. Blood and Iron, Elizabeth Bear
  10. Fledgling, Octavia Butler
  11. Lost Souls, Poppy Z Brite
  12. The Red Tree, Caitlin R Kiernan
  13. Whitechapel Gods, S.M. Peters
  14. Nineteen Eighty-Four, George Orwell

Och så hoppas jag, antagligen förgäves, att Clive Barkers Black Is the Devil’s Rainbow samt The Scarlet Gospels kommer ut i år.

Det här inlägget postades i om läsning & böcker och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Årssammanfattning: 2010

  1. tendell skriver:

    113 är ju en alldeles fantastisk siffra, speciellt efter ett år då du läste 126. Jag känner mig i det närmaste illiterat i jämförelse. I år är jag fortfarande på min första bok, men läser väl klart den i morgon.

    Håkan Tendell

  2. Ping: Muterad boksmak | In Another Library

  3. Ping: Att planera sin läsning | In Another Library

Kommentera

