”And where are we going to find a lobotomised monkey at this time of night?”

Jag gillar verkligen att läsa böcker som handlar om böcker. Eller rättare sagt – jag gillar verkligen att läsa böcker där böcker och litteratur spelar en central roll för handlingen. Nyligen läste jag ut Jasper Ffordes The Eyre Affair, som är första delen i serien som handlar om litteraturagenten Thursday Next, och utspelar sig i en alternativ verklighet där litteratur har fått en betydligt mer direkt inverkan på samhället.

Jag gillar verkligen världen som boken utspelar sig i, denna  skruvade verklighet som lyckas vara otroligt rolig samtidigt som boken framstår som alltför oseriös. Men det är just detta som lyfter hela boken – scenen som handling utspelar sig på är under större delen av boken långt mycket intressantare än själva handlingen. Jag får lite Anita Blake-vibbar (från Anita Blake, Vampire Hunter-serien av Laurell K. Hamilton) av Thursday Next. Hon är tuff och hårdkokt, har ett ganska olyckligt kärleksliv till att börja med, är inte riktigt så oberörd som hon alltid verkar, har en del jobbigt bagage och ska dessutom klara av precis allting. Det är det sista som jag inte gillar. Thursday ska hitta den onde superskurken Acheron Hades, stoppa kriget med Ryssland, få tillbaka sin kidnappade morbror, återföra den kidnappade Jane Eyre till sin bok, återförenas med sin före detta pojkvän samt övertala sin mor att inte måla sovrummet lila. Det blir för mycket, och jag finner mig själv sitta och läsa och läsa mest för att få ett slut på eländet.

The Eyre Affair är dock ingen dålig bok. Den är rolig, fyndig, lättsam och annorlunda. Men jag känner mig väldigt mätt på Thursday Next och hennes liv efter att ha läst ut den, och känner inte för att läsa fler böcker i serien. Däremot så vill jag väldigt gärna läsa Ffordes bok Shades of Grey som handlar om en värld där social status styrs av vilka färger du kan se.

Det här inlägget postades i recensioner och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

